30 april 2014

Verslag gemeenteraadsvergadering 29 april 2014

'Verslag raadsvergadering'

Evaluatie collegeonderhandelingen

Het eerste belangrijke agendapunt was “Evaluatie collegeonderhandelingen.” Als eerste kreeg de SGP het woord. Wij formuleerden zeven criteria voor collegeonderhandelingen. Daarbij noemden wij zeven woorden:

1. Ordelijk
  2. Zorgvuldig
  3. Controleerbaar
  4. Verkiezingsuitslag
  5. Aard ambt wethouder
  6. Gewicht ambt wethouder
  7. Tijdsduur

Over het algemeen vinden wij dat de onderhandelingen goed verlopen zijn, maar wij hadden wel een aantal opmerkingen.

Wij vonden dat de openbare presentatie van het eindrapport van de informateur niet goed verlopen is. Geert Postma van de PvdA was het op dat punt met ons eens. Pas twee minuten vóór het begin van de presentatie hoorde zittend wethouder Hylkema dat de informateur het oog had op de FNP in plaats van de PvdA. Dat had zo niet gemoeten.

Verder vonden wij dat de raad onvoldoende was geïnformeerd over de integriteit en de kwaliteit van de kandidaat-wethouders. Pas staande de vergadering werd de raad geïnformeerd over de uitkomsten van de uitgevoerde integriteitsonderzoeken. Over de kwaliteit van de kandidaat-wethouders wist formateur Bos niets anders te melden dan dat hij hen al jaren kende en alle vertrouwen in hen had. De SGP vindt dat geen professionele gang van zaken.

Voor de letterlijke tekst van de SGP-bijdrage zie elders op deze website.

Geert Postma van de PvdA vond het jammer dat het CDA en de CU de PvdA ingewisseld hadden voor de FNP. Hij was bang dat belangrijke dingen zouden worden wegbezuinigd. Ook had hij bezwaar tegen het rechts-christelijk karakter van de coalitie. Hij vond het geen goede afspiegeling van de Dantumadielse samenleving. Dat had Liekele de Boer van de LLD trouwens ook al gezegd.

Romke Postma sloeg een andere toon aan. Hij liet weten alle vertrouwen te hebben in het nieuwe college en in elk van de leden afzonderlijk. Aan Roelof Bos liet hij weten een periode van harde woorden achter zich te willen laten.

Tweemaal werd de SGP verweten niet goed op de hoogte te zijn van afspraken. Eerst stelde Jan Jitse Visser dat afgesproken was dat de openbare vergadering waarin hij zijn eindrapport presenteerde verlopen zou zoals hij verliep. De SGP was van die afspraak niet op de hoogte. Vervolgens stelde de burgemeester dat afgesproken was dat Berenschot zou rapporteren aan hem, een afspraak waar de SGP ook al niet van op de hoogte was (een van de andere raadsleden trouwens ook niet).

Er vond een schriftelijke stemming plaats. Roelof Bos had 15 stemmen (van de 15; Remy Teunissen en Nico Zwart waren afwezig), Gerben Wiersma had ook 15 stemmen en Emke Peterson had er 13 (twee blanco). Alle wethouders legden daarop de eed af.

In zijn dankwoord betrok Bos mede zijn “himmelske Heit,” Wiersma citeerde het zesde couplet van het Wilhelmus.

Coalitieakkoord

Een ander belangrijk punt was het coalitieakkoord. Het had bijna door de SGP geschreven kunnen zijn, zo stelde de SGP. D’82 en de LLD hadden wat moeite met het feit dat in het akkoord eigenlijk geen concrete afspraken stonden.

Interessant was dat Geert Postma van de PvdA een tegenstrijdigheid meende te zien tussen de inzet voor recreatie en toerisme enerzijds en openstelling van winkels op zondag anderzijds. Hij was bezorgd dat Dantumadiel een tweede Staphorst zou worden. Volgens Geert Postma ging de politiek trouwens over de openstelling van winkels, niet de mienskip.

Voor de letterlijke tekst van de SGP-bijdrage zie elders op deze website.

Nieuwe raadsleden

Tot nieuwe raadsleden werden benoemd Herre Boskma voor het CDA, Leo Blees voor de CU en Corry Ludema – van der Valk voor de FNP. Boskma en Blees legden de eed af, mw. Ludema de belofte.

Nieuwe griffier

Met 14 stemmen voor en 1 tegen werd tot griffier benoemd Ronald Dijksterhuis (tijdelijk tot de benoeming van een definitieve).

Samenvatting

De toon is gezet, althans door de oppositie. D’82 en de SGP willen constructief samenwerken. De LLD en de PvdA storen zich aan het vermeend rechts-christelijke karakter van het nieuwe college.

TB