4 december 2014

Verenigingen en ANBI's vrijgesteld van OZB

'OZB-vrijstelling verenigingen'

Damwald – 4 december 2014

Dantumadiel stelt verenigingen en ‘goede doelen’ vrij van belasting

DAMWÂLD – In Dantumadiel hoeven verenigingen en ‘goede doelen’ vanaf 2015 geen OZB-belasting meer te betalen. Dat is de strekking van een voorstel dat het college van burgemeester en wethouders deze week aan de gemeenteraad stuurde.

Verenigingen en stichtingen met een clubgebouw of een andere ‘onroerende zaak’ moesten tot nu toe OZB betalen (OZB = onroerende-zaak-belasting). Vorig jaar rezen daartegen protesten, toen de gemeente het OZB-tarief voor niet-woningen fors verhoogde. Naar aanleiding daarvan vroeg de gemeenteraad aan het college te komen met een voorstel voor vrijstelling. Dat voorstel is er nu. Het zal in de vergadering van 16 december in stemming worden gebracht en zeer waarschijnlijk worden aangenomen.

De nieuwe vrijstellingsregeling is vooral in het voordeel van sportverenigingen, muziekverenigingen en dorpshuizen. Ook kerkelijke gemeenten profiteren ervan en musea zoals De Sukerei in Damwâld. De details van de vrijstellingsregeling zijn nog niet helemaal uitgewerkt, maar duidelijk is al wel dat voor stichtingen een ANBI-verklaring nodig zal zijn. Een ANBI-verklaring wordt afgegeven door de Belastingdienst aan verenigingen en stichtingen die voldoen aan de criteria voor zogenaamde Algemeen Nut Beogende Instellingen.

Een van de partijen die zich voor deze vrijstellingsregeling sterk hebben gemaakt is de SGP. Raadslid Tom Bakker: “Samen met Dantumadeel ’82 hebben wij ons hier vanaf het begin erg voor ingespannen en wij zien dit dan ook echt als een bekroning.” In 2013 begon de SGP met het stellen van vragen aan het college. Daarbij kwam die partij met het idee bij vrijstellingsregeling aan te laten sluiten bij de ANBI-regeling van de Belastingdienst.

Dat de vrijstellingsregeling er niet eerder kwam, had vooral politieke redenen, aldus Bakker. “Al bij de begrotingsbehandeling in het najaar van 2013 hebben wij een aantal voorstellen gedaan, maar het college zag toen allemaal leeuwen en beren en de gemeenteraad was daar gevoelig voor. Onze voorstellen werden niet aangenomen, maar het college beloofde wel na te denken over een oplossing. We hebben het college verschillende keren aan die belofte moeten herinneren, maar goed, een jaar later is het dan zo ver.”

Bakker is blij met de nieuwe vrijstellingsregeling: “Dit is echt goed voor Dantumadiel. Wij hebben in onze gemeente veel plaatselijke verenigingen en goede doelen. Samen met de kerken zijn die van grote betekenis als samenbindende factor. Zij houden onze jongeren van de straat, zij bevorderen een gezonde leefwijze en zorgen voor een stukje opvoeding. Maar ook voor onze ouderen zijn zij van belang. Denk aan de bestrijding van eenzaamheid. Dat moeten we steunen.”

Noot voor de redactie:

Voor meer informatie kunt u terecht bij Tom Bakker (0511-424371 of tbakker@dantumadiel.eu).