31 januari 2017

Verbeterplan financiële verslaggeving Sociaal Domein

In de Raadsvergadering van 31 januari 2017 diende Tom Bakker een motie in waarin de Raad het College verzoekt om een schriftelijke vastlegging van een verbeterplan voor de financiële verslaglegging in het Sociaal Domein. Hij lichtte de motie als volgt toe:

<citaat>

Voorzitter,

De gemeenteraad is voor haar controlerende taak sterk afhankelijk van een deugdelijke jaarrekening. En niet alleen de gemeente, maar ook de Rijksoverheid en vele andere belanghebbenden. We hebben het dan over verticale en horizontale verantwoording.

Bij een deugdelijke jaarrekening hoort een goedkeurende accountantsverklaring. Helaas was de jaarrekening over het jaar 2015 niet deugdelijk in die zin dat onze accountant er geen goedkeurende verklaring bij af kon geven. De discussie daarover hebben we gehad. Die gaan we niet overdoen. Maar het is wel zaak er alles aan te doen om te voorkomen dat dat niet weer gebeurt.

In zijn brief van 14 november 2016 heeft de minister erop gewezen dat het de taak van de Gemeenteraad is om toe te zien op de totstandkoming van een verbeterplan en de informatievoorziening over de voortgang zodat zo mogelijk bij de jaarrekening over 2016 wel een goedkeurende verklaring kan worden afgegeven.

Al in de vergadering van onze Raad van 28 juni en 4 juli 2016 hadden wij voor een en ander aandacht gevraagd, waarop het College de volgende toezegging deed: “op korte termijn te komen met een plan van aanpak, waarin op hoofdlijnen wordt aangegeven hoe we de financiële administratie nog beter op orde kunnen krijgen, om volgend jaar wel een goedkeurende verklaring te verkrijgen”.

Daarop bleef het stil tot totdat wij werden uitgenodigd voor een informatieavond over het Sociaal Domein, waarop Dhr. Gossen van BMC Advies een presentatie gaf van een plan van aanpak om te komen tot een goedkeurende jaarrekening over 2016. Dat was op 19 december 2016.

Voorzitter, ik wil gezegd hebben dat ik de termijn van 28 juni tot 19 december niet kort vind, maar lang. Te lang. Waarvan acte.

Belangrijker nog vind ik dat, hoe goed het verbeterplan en de presentatie ervan misschien ook geweest mogen zijn, de aard van de informatie die wij daarover ontvingen onvoldoende was om de Raad in staat te stellen haar verantwoordelijkheid voor een goede financiële verslaglegging waar te maken. Het was mondelinge informatie. En er is geen bandopname gemaakt. Op die manier kan de informatie niet worden gedeeld met een fractie of derden, ze kan niet worden gereproduceerd, ze kan moeilijk worden gecontroleerd en er kan moeilijk op worden teruggegrepen.

Wij vinden dat de informatie over een verbeterplan schriftelijk moet zijn en dat mondelinge informatie voor zo’n belangrijk onderwerp niet gepast en niet toereikend is. Vandaar ons verzoek om de Raad een schriftelijke vastlegging van het verbeterplan te doen toekomen. Over de datum waarvoor dat zou moeten, treden wij graag in overleg. Wij stellen voor vóór 15 februari 2017.

<einde citaat>

Het College zegde toe de motie uit te willen voeren, maar daar meer tijd voor nodig te hebben: tot 15 maart 2017. Bakker ging daarmee akkoord.

Bij de stemming bleek dat alle fracties de motie steunden met uitzondering van de CDA-fractie. Waarom het CDA de motie niet steunde, is niet helemaal duidelijk. Waarschijnlijk omdat zij de motie, na een toezegging van het College om de motie uit te voeren, overbodig vond.

De motie werd met 11 tegen 3 stemmen aangenomen.