27 augustus 2014

Thús Wonen laat kleine dorpen niet verkrotten

'Thús Wonen'

Thús Wonen is een woningcorporatie. Juridisch is Thús Wonen een stichting. Als woningcorporatie heeft Thús Wonen een aantal wettelijke taken en staat zij ook onder verschillende vormen van toezicht, onder andere van het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) en het Centraal Fonds Volkshuisvesting (CFH). Daarnaast moet zij ook voldoen aan de BBSH. De financiele positie van Thús Wonen is goed. De corporatie heeft een roerige tijd achter de rug, wat onder andere te maken had met enkele fusies. Enige tijd geleden is de corporatie begonnen met een flinke reorganisatie, die uiteindelijk zal resulteren in een vermindering van het personeelsbestand met ongeveer 25%.

Thús Wonen onderscheidt groene plaatsen, blauwe plaatsen en rode plaatsen. Groene plaatsen zijn plaatsen met veel voorzieningen. Dat zijn er 5: naast Dokkum en Kollum 3 dorpen in Dantumadiel, te weten Damwoude, De Westereen en Veenwouden. Rode plaatsen zijn dorpen zonder voorzieningen. Thús Wonen heeft besloten zich te concentreren op de groene plaatsen. Uit de rode plaatsen wil zij zich voorzichtig terugtrekken. Dat betekent niet dat Thús Wonen haar woningen in de kleine dorpen niet meer onderhoudt. Die worden gewoon netjes onderhouden. Het betekent wel dat Thús Wonen in de kleine dorpen een aantal woningen heeft aangewezen zij wil verkopen. Als zo’n woning vrijkomt, wordt hij te koop gezet. Maar als hij vervolgens niet binnen 4 maanden verkocht is, wordt hij daarna ook weer te huur aangeboden. Dat laatste noemt Thùs Wonen het Tweesporenbeleid.

Thús Wonen was deze zomer in het nieuws in verband met het feit dat de brancheorganisatie van woningcorporaties, Aedes, er bij Thús Wonen op heeft aangedrongen vaart te maken met de benoeming van een nieuwe directeur-bestuurder. Dat heeft onder andere geleid tot vragen van de fractie van Dantumadeel’82, die het college op 27 augustus jl. heeft beantwoord. Het college laat in haar antwoord weten het contact met de huidige directeur-bestuurder, Jis van der Veen, als open en positief te ervaren.

Open en positief, dat was ook onze indruk van ons gesprek met Dhr. Van der Veen.