9 september 2014

Stichting Present organiseert eenmalige hulpakties

De Stichting Present organiseert eenmalige hulpakties door groepen van zo’n 5 personen aan mensen in een kwetsbare situatie die even een duwtje nodig hebben. Het gaat bij Present dus om ‘zorgen dat’ en niet om ‘zorgen voor’.

Present organiseert hulp aan mensen die voldoen aan drie criteria: (1) geen financiele middelen; (2) geen netwerk; (3) gezondheidsproblemen. De stichting komt zorgvragers op het spoor door contacten met maatschappelijke organisaties en hulpverleningsinstanties. Zij accepteert ook uitsluitend hulpvragen van mensen al die contact met zo’n maatschappelijke organisatie of zo’n hulpverleningsinstantie hebben. Zo verzekert zij zich van nazorg nadat de hulpaktie uitgevoerd is.

Present heeft verder contact met een medewerker van een gebiedsteam, met woningbouwverenigingen, enzovoorts. Zij heeft geen contact met omtinkers. Hulpbieders komt de stichting op het spoor door presentaties bij kerken, bij verenigingen en bij bedrijven die maatschappelijk verantwoord willen ondernemen.

Present werkt met een parttime administrateur en vaste projectbegeleiders (vrijwilligers). Die  organiseren de akties en zorgen voor professionele begeleiding (inclusief een evaluatie). De stichting is gestart in augustus 2013 en heeft tot nu toe ongeveer 900 uren hulp georganiseerd in 24 akties. Zij werkt met een plan en ligt goed op koers.

Tot nu toe is de stichting vooral gefinancierd door landelijke fondsen (Oranjefonds, Skanfonds). Woonzorg Friesland betaalt aan Present € 250 per project. Thús Wonen doet dat niet, terwijl Present toch al 16 akties voor huurders van Thús Wonen  georganiseerd heeft. (De meeste hulpvragers wonen in een huurwoning.)

In Frieslân zijn er in totaal 6 Stichtingen Present. Daarnaast is er een landelijke organisatie, die helpt bij het vinden van financiering, bij het opzetten van een website, enzovoorts. Zij heeft ook gezorgd voor erkenning van de Present-methode (Movisie: effectieve interventie) en zij heeft het initiatief genomen voor een digitale hulpmarkt: WeHelpen.nl.

De Stichting Present heeft twee vragen:

1. In de eerste plaats vraag zij zich af welke rol zij mag spelen in het kantelingsproces. Nauw daarmee samenhangend wil zij graag weten wat de beleidsruimte is voor vrijwilligers, hoe de gemeente vrijwilligers structureel wil inzetten en of bijvoorbeeld ook werkzoekenden mogen worden ingezet. (Volgens een van de aanwezigen ligt “de vrijwilligersbank” op dit moment “op de rug.”)
  2. Voor het tweede projectjaar zou de Stichting Present graag een subsidie ontvangen van € 5500. De SGP zou in dat verband graag meer willen weten over de tot nu toe uitgevoerde projecten.