14 mei 2016

SGP heeft vragen over privatisering begraafplaatsen

'privatisering begraafplaatsen'

Geacht College,

Onlangs besloot de BOR u te adviseren om de begraafplaatsen niet te privatiseren. U besloot daarop dat advies naast u neer te leggen. Mede naar aanleiding daarvan hebben wij de volgende vragen:

‘Overruled’

1. U zegt ‘overruled’ te zijn door de Raad. Neemt het College daarmee niet te veel afstand van de Raad? Van het College mag toch worden verwacht dat het (a) ofwel de besluit van de Raad loyaal uitvoert; (b) ofwel opnieuw met de Raad in gesprek gaat over het besluit?
  2. In welke zin is het feit dat de privatisering van de begraafplaatsen al vele jaren onderwerp van gesprek is, reden om niet (meer) met de Raad in gesprek te gaan en daadwerkelijk tot privatisering over te gaan?

Geen weg terug?

1. U stelt dat er vanuit de gemeente Dantumadiel de nodige verwachtingen zijn gewekt richting de Stichting Begraafplaatsen Dantumadiel (hierna: SBD) en overige belanghebbenden. Welke?
  2. U stelt dat de SBD op basis van deze planning eveneens verplichtingen is aangegaan met derden. Welke?
  3. Als de SBD verplichtingen aangaat voordat handtekeningen zijn gezet, zijn de risico’s die daarmee gepaard gaan voor de SBD dan niet voor rekeningen van de SBD zelf?
  4. U stelt dat er geen weg terug meer is. Is dat werkelijk zo? Hoezo?

Vragen BOR

1. U bent van mening dat het besluit om al dan niet over te gaan tot privatisering van de begraafplaatsen een politiek besluit is dat valt binnen het politieke primaat van uw College en de Raad van Dantumadiel. Vindt u het desalniettemin niet verstandig om de overwegingen van de BOR bij de uitvoering van het besluit tot privatisering van de begraafplaatsen te betrekken?
  2. De BOR mist een onderbouwing en/of garanties voor verlaging van de tarieven. Zijn die er inderdaad niet? Zo nee, is het mogelijk die alsnog te verkrijgen? Zo ja, welke onderbouwing en/of garanties zijn dat dan? (Zie ook vraag 20 hieronder.)
  3. De BOR wijst erop dat binnen de gemeente Dantumadiel nog dekking moet worden aangegeven voor alle financiële consequenties van het besluit. Heeft het College niet de plicht de Raad erop te wijzen dat daarmee sprake is van onverantwoord bestuur, mede gezien de omvang van de bedragen waar het over gaat en de financiële positie van de gemeente?
  4. Hebt u inmiddels dekking gevonden voor alle financiële consequenties van het besluit?

Stichting Begraafplaatsen Dantumadiel

1. De Stichting Begraafplaatsen Dantumadiel is op 22 februari 2016 opgericht. Hebt u een kopie ontvangen van de oprichtingsakte/statuten? Zo ja, bent u bereid de raad daarvan een kopie te verstrekken? Zo nee, waarom niet? Gaat u bedingen dat de SBD verplicht zal zijn wijzigingen in de statuten terstond ter kennis te brengen van de gemeente?
  2. Wie zijn de huidige bestuursleden van de SBD? Gaat u bedingen dat de SBD verplicht zal zijn wijzigingen in de samenstelling van het bestuur terstond ter kennis te brengen van de gemeente?

Uitwerking voorwaarden privatisering

1. Op blz. 2 van het ambtelijk advies d.d. 10 februari 2016 staat te lezen: “Verder zal het areaal op de begraafplaatsen binnen de beheerprogramma's voor groen en gebouwen worden aangepast.” Wat wordt daarmee bedoeld?
  2. Gaat u in de exploitatieovereenkomst ook de verplichting opnemen tot het overleggen van een goedkeurende accountantsverklaring? Gaat u die verplichting koppelen aan de betalingsverplichting van de gemeente?
  3. Dantumadiel loopt het risico dat de SBD de exploitatie van (een deel van) de begraafplaatsen beëindigt, bijvoorbeeld door insolventie. Hoe gaat het College deze risico’s mitigeren? Heeft het College overwogen om voor Dantumadiel het recht te eisen van voordracht van een lid van het bestuur van de SBD of een lid van een toezichthoudend orgaan op de SBD? Zo ja, hoe heeft de SBD daarop gereageerd? Zo nee, waarom niet?
  4. U beperkt de verplichting tot het open houden van de zes begraafplaatsen tot 10 jaar. Waarom die beperking tot 10 jaar?
  5. Hoe verhoudt beeldkwaliteitsniveau B van de CROW zich tot de huidige beeldkwaliteit? Wie denkt u het beeldkwaliteitsniveau te laten bepalen? En hoe vaak? Gaat u de verplichting om de beeldkwaliteit op een bepaald niveau te houden, koppelen aan de betalingsverplichting van de gemeente?
  6. Voor wiens rekening zijn toekomstige investeringen?
  7. U overweegt een kettingbeding voor de acceptatieplicht. Waarom alleen voor die verplichting en niet voor de overige verplichtingen?
  8. In de exploitatieovereenkomst gaat u opnemen de actueel geldende tarieven voor Algemene graven. Waarom worden geen maximumtarieven opgenomen? Of streeftarieven? Of verwijzingen naar gemiddeld geldende tarieven in omliggende gemeenten? (Zie ook vraag 8.)
  9. Welke bepalingen gaat u in de exploitatieovereenkomst opnemen om te waarborgen dat de SBD voldoende kwaliteit levert en voldoende service? Welke bepalingen gaat u opnemen met betrekking tot het zogenaamde ‘voorlopen’?

Planning en verloop onderhandelingen

1. De planning van de presentatie van het voorstel privatisering begraafplaatsen aan het Presidium is uitgesteld van 5 april 2016 tot 7 juni 2016. Waarom?
  2. Uw insteek was om omstreeks 1 april 2016 te starten met de voorlichting van belanghebbenden. Is die al gestart? Zo ja, wanneer? Zo nee, waarom niet?
  3. Hoe verlopen de onderhandelingen met de OUBD/SBD over de afkoopsom voor het onderhoud van graven (zie ambtelijke advies d.d. 10 februari 2016)?
  4. Hebt u met de OUBD/SBD inmiddels overeenstemming bereikt over het verlagen van de kosten van het realiseren van voldoende toekomstige begraafcapaciteit  met € 26.500 (zie ambtelijk advies d.d. 10 februari 2016)?
  5. Is er al overeenstemming over de overname van de materialen genoemd in bijlage 7 bij het ambtelijk advies d.d. 10 februari 2016? Neemt de OUBD/SBD alle genoemde materialen over? Zo nee, waarom niet? Is de overeengekomen prijs gelijk of hoger dan de boekwaarde van de genoemde materialen? Zo nee, waarom niet?
  6. Hoe verlopen de overige onderhandelingen met de OUBD/SBD?
  7. Is de concept koopovereenkomst al gereed? Zo ja, is het College bereid de Raad daarvan een kopie te doen toekomen (zo nodig vertrouwelijk)? Zo nee, wanneer verwacht het College dat de concept koopovereenkomst gereed zal zijn?
  8. Is de concept exploitatieovereenkomst al gereed? Zo ja, is het College bereid de Raad daarvan een kopie te doen toekomen (zo nodig vertrouwelijk)? Zo nee, wanneer verwacht het College dat de concept exploitatieovereenkomst gereed zal zijn?

Voorschotten

1. Welke bedragen heeft Dantumadiel inmiddels betaald aan de OUBD als voorschot? Zijn er schriftelijke afspraken gemaakt over de terugbetaling? Zo ja, welke en wie heeft daarvoor getekend?
  2. Welke bedragen heeft Dantumadiel inmiddels betaald aan de SBD als voorschot? Zijn er schriftelijke afspraken gemaakt over de terugbetaling? Zo ja, welke en wie heeft daarvoor getekend?
  3. Heeft Dantumadiel andere betalingen gedaan als voorschot? Zo ja, aan wie? Zijn er schriftelijke afspraken gemaakt over de terugbetaling? Welke en wie heeft daarvoor getekend?

Financiële consequenties

1. U stelt dat de betrokken medewerker allround is en gemakkelijk te plaatsen binnen een andere functie. Geldt dat ook als de ambtelijke fusie niet doorgaat?
  2. NEF kan twee mensen minder detacheren bij Dantumadiel. Wat betekent dat voor de resultaatbijdrage van Dantumadiel aan NEF?
  3. Heeft Dantumadiel achterstallige onderhoudskosten moeten maken in de aanloop naar de privatisering? Zo ja, welke? Uit welke budgetten zijn die kosten betaald? (Graag een gespecificeerde opgave.)

Met vriendelijke groet,

SGP-fractie