2 februari 2017

SGP Dantumadiel geschrokken van “serieuze aanloopproblemen” DDFK

De nieuwe ambtelijke fusieorganisatie DDFK Gemeenten kampt met serieuze aanloopproblemen. Een maand na de start wordt de telefoon niet snel genoeg opgenomen en worden bellers niet adequaat doorverbonden. De ontvangst en de verwerking van post verloopt niet snel genoeg, waardoor poststukken soms lang blijven liggen. Ook de afhandeling van de facturen laat te wensen over.

De problemen worden voor ongeveer de helft veroorzaakt door factoren bij de organisatie zelf. Voor de andere helft worden ze veroorzaakt door factoren buiten de organisatie, met name bij de leverancier van het zaaksysteem (Split~Vision). Dhr. Fritjov Brave, directeur van DDFK Gemeenten, kon niet zeggen wanneer de problemen opgelost zullen zijn. “En ik vind het zorgelijk dat ik dat niet kan”, aldus Dhr. Brave woensdag 1 februari jl. op een informatiebijeenkomst voor Raadsleden.

In december 2016 was al duidelijk dat het automatiseringssysteem SinglePoint-for-All (een zogenaamd zaaksysteem) niet snel genoeg werkte. De responsnorm van 3 seconden werd niet altijd gehaald. Maar de directie van DDFK Gemeenten schatte de problemen zodanig in dat zij het niet nodig vond de overgang op het nieuwe systeem uit te stellen. Net zo min als zij het nodig vond de Colleges van de deelnemende  gemeenten in te lichten. Dat gebeurde pas deze week.

SGP Dantumadiel begrijpt dat een fusie van vier ambtelijke organisaties aanloopproblemen met zich meebrengt. Tom Bakker: “De vraag is of de problemen beheersbaar zijn. Gelukkig zit er een directie die van wanten weet. Maar als zo’n directie aangeeft zich zorgen te maken, gaan bij ons wel de nodige rode lampjes branden. Dan is het zaak de boel goed in de gaten te houden.”