2 februari 2017

SGP Dantumadiel blij met nieuw inkoop- en aanbestedingsbeleid (in ontwikkeling)

De gemeente Dantumadiel werkt aan een nieuw inkoop- en aanbestedingsbeleid. Dat doet zij gezamenlijk met de DFK-gemeenten (Dongeradeel, Ferwerderadiel en Kollumerland). Daarbij is geprobeerd zo veel mogelijk tegemoet te komen aan de wensen van het regionale bedrijfsleven.

Zo is het de bedoeling dat de inkoopagenda wordt gepubliceerd, niet alleen op de website van de gemeente, maar ook op de website van de ondernemersverenigingen. Verder zullen aan aan inschrijvers geen onnodige eisen worden gesteld (proportionaliteit). En bij onderhandse aanbestedingen zal altijd minimaal 1 regionale ondernemer wordt uitgenodigd.

Het is nog wel even de vraag wat wordt bedoeld met een “regionale ondernemer’. Moeten we dan denken aan de DDFK-gemeenten? Of aan Noordoost Fryslân? Daarover zal binnenkort nadere besluitvorming plaatsvinden.

Van het inkoopbeleid kan niet zo maar worden afgeweken. Daarvoor is een besluit nodig van het College van BenW. Verder wordt van alle betrokkenen verlangd dat zij instemmen met de NEVI Gedragscode (naast de  gewone ambtenarengedragscode).

SGP Dantumadiel is blij met het nieuwe beleid. Tom Bakker: “We moeten zorgen voor eerlijke kansen, met name voor ons eigen bedrijfsleven, dat meestal niet zo groot is. Dat moet geen last hebben van een onnodige kennisachterstand en het moet niet op achterstand worden gezet door  onnodige eisen waar alleen de grote jongens aan kunnen voldoen.”