23 februari 2015

SGP-gemeenteraadsfractie

aan College van BenW Dantumadiel

n.a.v. presentatie Omrin d.d. 10 februari 2015

Op 10 februari 2015 hield Omrin een presentatie voor onze gemeenteraad. Naar aanleiding daarvan hebben wij een aantal vragen.

1. Hoeveel input in de REC bestaat op dit moment uit nagescheiden afval en hoeveel uit niet nagescheiden afval? Hoe gaan die hoeveelheden zich naar verwachting ontwikkelen?
  2. Hoeveel input in de REC komt op dit moment uit Friesland en hoeveel van elders? Hoe gaan die hoeveelheden zich naar verwachting ontwikkelen?
  3. Volgens de Stichting Afvaloven Nee was het “het allereerste beginsel en [...] de belofte van Omrin dat de afvaloven bedoeld is voor het Friese afval. Bij het besluit van de aandeelhouders voor de bouw van de afvaloven was een belangrijk punt dat er niet gesleept zou gaan worden met afval.” Klopt dat? Zo ja, kan en wil Omrin zich aan dat beginsel en die belofte houden?
  4. Volgens de Stichting Afvaloven Nee zijn er de afgelopen 5 maanden 4 storingen geweest als gevolg van lekkages van de hoge druk in stallatie door roestvorming. Dat koste 35 dagen productie. De Stichting Afvaloven Nee verwacht dat deze storingen zich steeds vaker gaan voordoen. Wat verwacht Omrin en op grond waarvan?
  5.  Volgens de Stichting Afvaloven Nee weigert Omrin categorisch de ruwe uitstootgegevens (de zogenaamde T3000 gegevens) vrij te geven. Klopt dat? Zo ja, wat is daarvan de reden?
  6. Dhr. Vernooij vertelde dat 50% van de duurzame energie in Friesland opgewekt wordt door de REC. Graag een onderbouwing. (De Stichting Afvaloven Nee stelt daartegenover dat de CO2-reductie bij de zoutfabriek weliswaar 130.000 ton is, maar dat de afvaloven zelf 286.000 ton produceert. Klopt dat?)
  7. De Stichting Afvaloven Nee stelt: “Omrin verwerkt uit het hele land bedrijfsafval tegen aanzienlijk lagere tarieven dan wat de aandeelhoudende gemeenten betalen voor huishoudelijk afval. Dit is in strijd met de laagste prijsgarantie die de aandeel houdende gemeenten met Omrin hebben vastgelegd.” Klopt dat?

TB/150223