8 maart 2018

Schade echtscheiding voor kinderen beperken

“Echtscheiding, daar wordt niemand gelukkig van. En zeker de kinderen niet. De gemeente moet er alles aan doen om de schade van (v)echtscheidingen voor kinderen te beperken.” Dat zei onze lijsttrekker Tom Bakker woensdagavond op een verkiezingsavond van onze partij.

Bakker verwees naar het vorige week verschenen rapport “Scheiden… en de kinderen dan?” van het Platform Scheiden zonder Schade. Echtscheidingen veroorzaken allerlei ellende. Het heeft vaak allerlei nare gevolgen zoals psychische problemen, juridische problemen, arbeidsongeschiktheid, verlies van werk, schulden. De maatschappelijke schade van dat alles wordt becijferd op 2,3 miljard euro.

Op een vraag vanuit de zaal wat de gemeente daaraan zou kunnen doen, noemde Bakker verschillende mogelijkheden, zoals het organiseren van voorlichting voor trouwlustigen en stellen met een kinderwens, het subsidiëren van relatietherapie en het ter beschikking stellen van scheidingsexpertise.

Gastspreker was SGP-Eerste Kamerlid Peter Schalk. Schalk gaf een inkijkje in zijn werk in de Eerste Kamer. Hij schetste zijn partij als een partij met een gouvernementele instelling. Voorstellen beoordeelt hij altijd op hun eigen merites, ongeacht of ze nu van het kabinet vandaan komen of van de oppositie.

“Het huidige kabinet heeft maar een kleine meerderheid. Stiekem gaat de coalitie er nog wel eens van uit dat wij hen wel zullen steunen. Maar dat doen we zeker niet automatisch. Tegen Wopke Hoekstra heb ik eens gezegd: Als je wilt dat wij je steunen, zorg dan voor goede voorstellen.”

De verkiezingsavond werd gehouden in de Nije Warf in Wâlterswâld. De avond was georganiseerd door de SGP-Jongeren in samenwerking met de gemeentelijke kiesvereniging en trok zo’n 60 belangstellenden.