21 februari 2015

Reactie Stichting Afvaloven Nee op presentatie Omrin

'Omrin'

Stichting Afvaloven Nee heeft kritiek op de presentatie van Omrin van 20 februari jl. voor de gemeenteraad van Dantumadiel (voor een verslag van die presentatie zie elders op deze website). Op 21 februari stuurde zij ons het volgende bericht.

<quote>

Geachte gemeenteraadslid,

Op 10 februari jl. heeft Omrin een presentatie aan de gemeenteraad van Dantumadeel gegeven, met als doel dat uw gemeente aandeelhouder van bij Omrin blijft of dit opnieuw wordt. Wat ons via de media ter ore is gekomen is dat Omrin, waarschijnlijk bewust, niet eerlijk is geweest in haar informatie. Zoals het bij ons is overgekomen is het een eenzijdig promotieverhaal geworden.  Dat vinden wij een kwalijke zaak voor een overheidsbedrijf dat pretendeert transparant, open en eerlijk te zijn. Hieronder vindt u onze kritiek op de gegeven informatie van Omrin.

• Dat er een toenemende belangstelling is voor Omrins nascheidingsinstallatie vanuit Amsterdam, Rotterdam en Twente is wellicht mooi, maar het nagescheiden afval zal uiteindelijk belanden in de afvaloven in Harlingen. Dit zal in de toekomst dus ook het geval zijn met het afval uit Amsterdam, Rotterdam en Twente. En dat is in strijd met het allereerste beginsel en tegen de belofte van Omrin dat de afvaloven bedoeld is voor het Friese afval. Bij het besluit van de aandeelhouders voor de bouw van de afvaloven was een belangrijk punt dat er niet gesleept zou gaan worden met afval. Voordat het besluit tot de bouw van de Friese oven genomen werd, stond al vast dat er veel te weinig brandbaar afval in Friesland zou zijn. Het is nu voor Omrin dan ook pure noodzaak om jaarlijks zo'n 220.000 ton aan afval van buiten Friesland naar Harlingen te slepen.

• John Vernooij meldt dat de kinderziektes van de afvaloven achter de rug zijn. Wij wijzen u er op, dat in de afgelopen vijf maanden de afvaloven 35 dagen buiten gebruik geweest is, vanwege vier storingen. Deze storingen zijn steeds het gevolg geweest van lekkages van de hoge druk stoom installatie door roestvorming.  De marktleider van afvaloven bouwers, Von Roll Inova uit Zwitserland wilde destijds de afvaloven niet bouwen, mede vanwege de grote kans op versnelde roestvorming door een te hoge, door Omrin verlangde stoomtemperatuur.  (zie toegevoegd krantenartikel) Gezien de oorzaak van de lekkages en het feit dat deze zich steeds vaker voordoen wordt verwacht dat deze trend zich voortzet.

• Omrin is niet transparant. Zo weigert ze bijvoorbeeld categorisch om de ruwe uitstoot gegevens (de zogenaamde T3000 gegevens) vrij te geven. Hierdoor worden  externe experts niet in de gelegenheid gesteld objectief te beoordelen wat er uit de schoorsteen komt.

• Het bovenstaande is in lijn met hetgeen de Noordelijke Rekenkamer in haar rapport over de vergunningverlening betreffende de oven schreef: "Omrin verstrekt bijzonder moeilijk leesbare en niet begrijpelijke informatie.  Transparant zijn betekent in onze ogen dat iedereen snapt wat de bedoeling is. Omrin doet juist het tegenovergestelde en vertelt halve waarheden op een moeilijk te controleren manier." (het rapport van de Noordelijke Rekenkamer is terug te vinden op www.afvalovennee.nl)

• John Vernooij heeft verklaard dat er geen afval uit Engeland komt.  Dit terwijl hij dat nota bene zelf had aangekondigd. (zie bijgevoegd krantenartikel). Het heeft ons daarom verrast dat Vernooij nu heeft aangegeven dat er geen afval uit Engeland komt. Wat wel vaststaat is dat er Duits afval in Harlingen verbrand wordt. Het gaat hier om 15 000 ton waarvoor een ontheffing is gegeven op 16 mei 2014 met een looptijd tot 31 maart 2015. (zie toegevoegde beschikking) Overigens, als volgens Vernooij de afvaloven propvol zit, waarom doet hij dan zoveel moeite u ervan te overtuigen dat het voor uw gemeente het beste is om aandeelhouder van Omrin te zijn met als doel het afval aan Omrin te blijven leveren? Wij wijzen u er op dat Omrin inmiddels ook verontreinigd slib, dat niet brandbaar is, in de oven doet.

• Vernooij heeft aangegeven dat 50% van de duurzame energie in de Provincie Fryslân geproduceerd wordt door de afvaloven. De heer Vernooij vergeet hierbij te melden dat de CO? reductie bij de zoutfabriek weliswaar 130.000 ton was, maar dat de afvaloven zelf maar liefst 286.000 ton CO? uitstoot. Door de komst van de afvaloven is er dus door de afvaloven een significante toename in Fryslân ontstaan van  156.000 ton CO?. (zie toegevoegd elektronisch milieu jaaroverzicht over 2013)

• Een ander aspect van kritiek op de zogenaamde duurzaamheid van Omrin is wat er in de afvaloven verbrand wordt. Het is verheugend dat de nascheidingsinstallatie van Omrin steeds betere resultaten laat zien. De installatie heeft echter een beperkte capaciteit. Per jaar kan deze 230.000 ton materiaal scheiden. Hiervan blijft ca. 92.000 ton brandbaar afval over. (Zie toegevoegde massabalans scheidingsinstallatie) De capaciteit van de oven is op jaarbasis is 280.000 ton. Dit betekent dat 1/3 wat in de afvaloven verbrandt wordt, gescheiden afval is en 2/3 ongescheiden materiaal is. Uit de meegestuurde foto van de afvalbunker blijkt dat de oven vol ligt met plastic, kunststof en ander recyclebaar materiaal. Overigens, slechts 57.000 ton van het gescheiden afval dat per jaar verbrand wordt, is afkomstig van de Friese huishoudens.

• Tenslotte de tarieven. Omrin verwerkt uit het hele land bedrijfsafval tegen aanzienlijk lagere tarieven dan wat de aandeelhoudende gemeenten betalen voor huishoudelijk afval. Dit is in strijd met de laagste prijsgarantie die de aandeel houdende gemeenten met Omrin hebben vastgelegd.

Wij wensen u veel wijsheid toe bij het nemen van een besluit betreffende de aandelen van Omrin. Voor nadere informatie verwijzen wij u naar onze website: www.afvalovennee.nl

Daarnaast kunt u hiervoor ook telefonisch met ons contact opnemen of via ons e-mail adres: afvalovennee@hotmail.com

Met vriendelijke groet,

Namens de stichting afvaloven Nee,