12 maart 2014

Reactie op visie LLD op MFC Feanwâlden

'MFC Feanwâlden'

De persverklaring van de Vereniging voor Dorpsbelangen Feanwâlden was volgens de LLD niet helemaal correct. Daarom stuurden zij bij RTV NOF een mededeling in "Aanvulling visie LLD op MFC in Feanwâlden."

1. De LLD wijst op de waarschijnlijkheid van bezwaarprocedures. Onze reactie: Als je bezwaarprocedures kunt voorkomen, moet je dat zeker doen. Maar als je ze niet kunt voorkomen, moet je je er ook weer niet door laten weerhouden.

2. De LLD wijst op de waarschijnlijkheid van planschadeclaims. Onze reactie: Bij een project in het centrum van een dorp zijn die niet te voorkomen. Je moet er wel rekening mee houden. Daar heeft de LLD gelijk in. Over de vraag in hoeverre dat ook gebeurd is, spreken we wat ons betreft verder in de raadsvergadering van 12 april.

3. Volgens de LLD zijn de alternatieven voor de locatie van De Mienskip even goed, maar niet voldoende onderzocht. De SGP gaat ervan uit dat die alternatieven wèl voldoende zijn onderzocht. Volgens 'het dorp' (vertegenwoordigd door de opstellers van het rapport"No of nea") zijn ze minder goed.

4. De LLD vindt dat het rapport 'No of nea' onvoldoende draagvlak heeft in het dorp. Wij van onze kant vinden dat wij geen reden hebben daaraan te twijfelen. Het onderzoek hoeft wat ons betreft dan ook niet te worden overgedaan. Het mag wel, maar dan in samenwerking met het bestuur van de Stichting.

5. De LLD vindt dat het Stichtingsbestuur dramt; met andere woorden: dat het Stichtingsbestuur te snel wil. Wij vinden dat niet. Wij kunnen het goed begrijpen dat het Stichtingsbestuur na jaren praten eens een keer wat gerealiseerd wil zien.

6. De LLD vindt dat de SGP en andere partijen te snel een standpunt hebben ingenomen. Onze reactie: Wij hebben helemaal nog geen definitief standpunt ingenomen. Dat doen wij pas in de vergadering van de gemeenteraad (als we eerst nog eens een keer goed geluisterd hebben naar de LLD en de andere partijen). Tot die tijd hebben wij wel meningen, maar die kunnen atlijd bijgesteld worden. Als dat nodig is, hebben wij daar geen enkele moeite mee.

7. De LLD vindt dat de SGP en een paar andere partijen zich niet hebben gehouden aan de afspraak om in april verder te gaan met de discussie. Onze reactie: De afspraak die wij gemaakt hebben, ging over de discussie in de gemeenteraad. Aan die afspraak hebben wij ons gehouden. Maar er was geen sprake van een zwijgplicht. Er is wat ons betreft niets op tegen om er buiten de raad over verder te denken en verder te praten.

We zijn benieuwd naar het oordeel van de kiezers op 19 maart. We zijn benieuwd naar het collegeakkoord. En we zijn benieuwd naar de discussie over Feanwâlden in de raadsvergadering van 12 april. Ons geduld wordt wel op de proef gesteld. Vooral dat van Feanwâlden!