17 februari 2015
Raadsvergadering 17 februari 2015
Mondelinge CU-vragen: uitbetaling PGB
Voorafgaand aan de gemeenteraadsvergadering van 17 februari 2015 stelde Nico Zwart van de ChristenUnie een aantal mondelinge vragen over de uitbetaling van de persoonsgebonden budgeten (PGB’s) door de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Zoals bekend zijn daarbij grote problemen ontstaan. Dhr. Zwart vroeg naar de actuele situatie in Dantumadiel en opperde het idee om een tijdelijk potje in het leven te roepen om schrijnende situaties op te lossen.
Wethouder Bos deelde mee dat het in de gemeente Dantumadiel gaat om iets meer dan 100 persoonsgebonden budgeten. Daarover zijn bij de gebiedsteams een beperkt aantal vragen binnengekomen. In voorkomende gevallen gaat de gemeente actief in overleg met de SVB. Hij toonde zich geen voorstander van een tijdelijk potje, maar zei wel in schrijnende gevallen “op alle manieren” te zullen helpen.
Veiligheidsregio Fryslân: Friese nuchterheid
Na opening met het ambtsgebed was het eerste punt op de agenda een aantal zienswijzen op de plannen van de Veiligheidsregio Fryslân. De Veiligheidsregio Fryslân is een zogenaamde Gemeenschappelijke Regeling (GR), die bestuurd wordt door de deelnemers gezamenlijk. De Veiligheidsregio Fryslân kent een groot aantal deelnemers. Het probleem is in zo’n geval dat je als gemeente alleen weinig te zeggen hebt. Als je iets wilt, moet je dat afstemmen met andere gemeenten.
In dit geval stelde het college voor om vooralsnog niet akkoord te gaan met een toename van de uitgaven, om de begroting transparanter in te richten en om meer informatie te vragen. Het college liet weten dat het deze standpunten had afgestemd met die van de andere DDFK-gemeenten. Uit de media was echter gebleken dat het initiatief voor deze opstelling was genomen door de gemeenten Tytjerksteradiel en Smallingerland. De tekst van het voorstel had opvallend veel gelijkenis met dat wat in die gemeenten aan de orde was geweest.
De SGP verklaarde zich inhoudelijk ingenomen met de opstelling van het college en ook met het feit dat die opstelling breed was afgestemd.
Wij drongen er verder bij de portefeuillehouder op aan om zuinig te zijn op de vrijwillige brandweer. Burgemeester Heldoorn verzekerde ons dat wij erop konden vertrouwen dat de belangen van de vrijwillige brandweer bij hem in goede handen zijn. Nou, dat zullen we dan maar doen.
De behandeling van de plannen van de Veiligheidsregio Fryslân gaf ons gelegenheid te getuigen van ons vertrouwen in de Godsregering. In één van de stukken werd namelijk gesproken over de “Friese nuchterheid,” die zou bestaan uit het besef dat niet alle pech voorkomen kan worden en voorkomen moet worden; het besef dat we niet alle risico’s kunnen uitsluiten. Wij merkten op dat dat een nalatenschap moest zijn van het Friese christendom, dat de Friese volksziel in een proces van eeuwen diepgaand heeft beïnvloed. Een christen heeft toch een diepgeworteld besef te leven in een gebroken wereld, een wereld die maar beperkt maakbaar is, maar toch ook een wereld die beheerst wordt, niet door mensen, maar door God. Dat betekent niet dat we geen veiligheidsmaatregelen moeten nemen, maar het bevrijdt ons wel van een stuk krampachtigheid.
Financiering Fase 1 Kansen in Kernen: de rol van de dorpsbelangen
Het volgende onderwerp was de financiering van de start van het project Kansen in Kernen. Dat project is een uitvloeisel van de aanleg van de Centrale As, de nieuwe snelweg van Drachten naar Dokkum. Door de aanleg van die nieuwe weg neemt het verkeer door de dorpen Damwâld, De Falom en Feanwâlden sterk af en daardoor ontstaat de mogelijkheid de desbetreffende dorpen opnieuw in te richten.
Bij de behandeling van dat punt wezen wij op het belang van een goede afstemming met de dorpsbelangen. Bij een rondetafelgesprek was ons namelijk gebleken dat de dorpsbelangen weliswaar tevreden waren over de samenwerking met de gemeente, maar ook dat er nog wel verschillen van inzicht bestonden. Ook was ons gebleken dat de dorpsbelangen van Damwâld ineens een heel andere mening bleken te hebben dan enkele jaren geleden. Dat was voor ons aanleiding nog eens met wethouder Bos van gedachten te wisselen over het belang van dorpsbelangen met een goed vormgegeven draagvlak en een zekere professionaliteit, die zouden leiden tot een zekere mate van consistentie in beleid.
De wethouder relativeerde het belang van de dorpsbelangen door erop te wijzen dat hij niet alleen sprak met de dorpsbelangen, maar ook met ondernemersverengingen, winkeliersverenigingen, buurtverenigingen, aanwonenden en zelfs het hele dorp. De SGP antwoordde daarop met het verzoek de dorpsbelangen wel serieus te nemen.
Over het functioneren van de dorpsbelangen wilde de gemeenteraad eigenlijk niet praten. Jan Jitse Visser van het CDA vond dat een aangelegenheid van de dorpen zelf. In zekere zin is dat natuurlijk ook zo, maar dat neemt niet weg dat de gemeente er wel sterk van afhankelijk is. Het is daardoor ook een aangelegenheid van de dorpen. De burgemeester stelde voor het onderwerp representatie een keer aan de orde te stellen in het presidium. Dat moeten we dan maar doen.
Lauwersregeling: luiheid of nonchalance?
Het laatste onderwerp van de avond was de Lauwersregeling, een regeling voor vergoeding van de kosten van maatschappelijke participatie voor minima. Dan gaat het over gezinnen die rond moeten zien te komen van ongeveer € 1.000 per maand, soms in moeilijke omstandigheden.
Dhr. Teunissen van de PvdA liet weten onvoldoende vertrouwen te hebben in de waarborging van de anonimiteit in geval van hulp door de Stichting Leergeld, het Kindersportfonds of het Kindercultuurfonds, net als de Cliëntenraad overigens. Hij bleek voorstander te zijn van een grotere rol van de gemeente zelf, waarbij hij verwees naar het voorbeeld van het zogenaamde Kindpakket in de gemeente Leeuwarden. Portefeuillehouder Bos zei er vertrouwen in te hebben dat de stichtingen hun werk goed doen. Hij noemde goede ervaringen in de gemeente Tytjerksteradiel. Hij noemde als groot voordeel dat de uitvoering niet voor rekening kwam van de gemeenten. Dhr. Zwart van de ChristenUnie liet weten dat de anonimiteit in de praktijk geen enkel probleem oplevert. Een en ander was voor ons reden de door de PvdA ingediende motie niet te steunen.
De SGP vroeg vervolgens aandacht voor de tekst van de regeling die een aantal fouten leek te bevatten: er leken een paar woorden te zijn weggevallen, een artikel leek niet consistent te zijn aangeduid, een verwijzing leek niet te kloppen en er leek een logische fout te zijn gemaakt. Wethouder Bos zei het nagevraagd te hebben bij zijn ambtenaren en het klopte. Ze wisten dat het een en ander niet klopte. Dat zou later nog een keer gecorrigeerd moeten worden, zo zeiden zij. De SGP tekende daar bezwaar tegen aan en vroeg de wethouder het voorstel terug te nemen en later te komen met een gecorrigeerde tekst. Wethouder Bos bleek daartoe niet bereid. De kern van het voorstel was duidelijk, zo zei hij, en dat was voldoende. Van de andere partijen reageerde niemand.
Bij de stemming heeft de SGP tegen gestemd. Daarbij legde de SGP de stemverklaring af dat zij het voorstel inhoudelijk steunde, maar tegenstemde vanwege technische fouten. Ook Dantumadeel’82 en Lagere Lasten Dantumadeel stemden tegen.
De hele gang van zaken heeft de SGP hogelijk verbaasd. Hoe kan het zijn dat zo’n regeling zo veel fouten bevat? Dat mag toch niet voorkomen, zeker als je bedenkt dat de regeling op 6 gemeentehuizen is behandeld, in 6 colleges aan de orde is geweest en in 6 gemeenteraden is besproken. Hoe bestaat het dat iedereen zulke fouten laat passeren en dat niemand de moeite neemt ze te corrigeren? Is er niemand die ze heeft opgemerkt? Wethouder Bos leek er niet van op de hoogte te zijn? Leest hij zijn stukken niet? Hebben de mensen die ze wel opgemerkt hebben ze niet belangrijk genoeg gevonden om ze te corrigeren? Maar is dat geen nonchalance? Wet- en regelgeving, ook die van de gemeente, moet toch tot op de punten en komma’s in orde zijn? Als het om wet- en regelgeving gaat is alle nonchalance toch misplaatst?
De SGP betreurt deze gang van zaken en tekent er protest tegen aan.
(Voor de letterlijke bijdragen in eerste termijn zie elders op deze website.)