4 november 2016

Raadsleden schieten in fusiekennis tekort (Nieuwsblad NOF)

DAMWALD De versnelde ontwikkelingen rond de ambtelijke fusie in de vier noordoost-Friese gemeenten groeien de huidige raadsleden boven het hoofd. Signalen hierover nemen zienderogen toe. Zo gaf Tom Bakker (SGP) in de gemeenteraad Dantumadiel dinsdag ruiterlijk toe dat hij niet of nauwelijks vat kan krijgen op de begroting voor de Gemeenschappelijke Regeling voor Dantumadiel, Dongeradeel, Ferwerderadiel en Kollumerland c.a. “Ik weet niet of dit een goede begroting is. Misschien is het natte vingerwerk, maar controleren kan ik het niet. Het zijn grote bedragen met grote risico’s, maar”, zo ventileerde hij tot hilariteit van zijn collega’s, ‘’we moeten fort met de geit”. Als enige merkte Liekele de Boer (LLD) op dat de verdeelsleutel op het gebied van kosten voor alle vier gemeenten elk jaar dient te worden herzien. “Het is nu een te ruim budget. Ambtenaren en managers zorgen er wel voor dat het geld op komt. Zo werkt dat!”

De uitzonderlijke rol van Dantumadiel, die bestuurlijk niet zal fuseren, bracht burgemeester Sicko Heldoorn naar voren. “Dizze gemeente hoecht him gjin soargen te meitsjen oer Holwert oan see of oer skûtsjes. De diskusje oer it bestjoerlike proses ha wy ôfhannele en dizze gemeente fusearret net. Dat jout ek dúdlikens en rêst by de organisaasje”. Cees Wielstra (Dantumadiel ’82) wenste in de sfeer van de begrotingsperikelen iedereen kalmte, koers houden en wijsheid toe. “Wy geane mei syn allen mei it skip de see op en dat skip begjint in kear te kreakjen”. De raad ging overigens unaniem akkoord met de zienswijze van het college van b. en w. op de begroting. Een SGP-amendement over het opnemen van een post ‘Extra kosten DDF Gemeenten voor vervanging bij ziekte’ van een ton werd vooraf aangenomen. Bakker stelde aanvankelijk een bedrag van 170.000 voor. Volgens Heldoorn is het verstandig dat een schatting achterwege blijft en verdient het opplussen van het bedrag geen voorkeur. “Der moat in sterke prikkel bliuwe’’.

Onduidelijkheid over een aantal posten is mede debet aan het niet vloeiend kunnen omgaan met deze begroting. Zo zijn onder meer de kosten van het arboproof maken van alle meubilair in alle vier gemeentehuizen nog niet in kaart gebracht. Omdat alle ambtenaren in principe overal moeten kunnen werken, moet het nu op de persoon toegesneden meubilair worden aangepast.