25 november 2016

Raadsleden in de clinch over vertrouwen ambtenarenkorps (Nieuwsblad NOF)

Nu Dantumadiel zelfstandig blijft, moet de gemeente een zuiver zakelijke  dienstverleningsovereenkomst aangaan met de ambtelijke organisatie DDFK. Tom Bakker (SGP) zette hiermee dinsdag in de gemeenteraad van Dantumadiel de toon voor een stevig debat over de positie van zijn gemeente. “De ambtenaren van de DDFK-gemeenten moeten de gemeentelijke taken van Dantumadiel zo goed mogelijk uitvoeren tegen een zo laag mogelijke prijs”, aldus Bakker. “Wij willen vanuit Dantumadiel geen solidariteit en dus ook geen financiële solidariteit, maar de andere gemeenten ‘at arms length’: op armlengte afstand en dus zakelijk”. Vanuit deze visie verzette hij zich fel tegen zowel het college van b. en w. als tegen met name de fracties van CDA en ChristenUnie. “Hoe kun je het bestaan om één concept-dienstverleningsovereenkomst voor te leggen aan de raad? Alsof er geen verschil tussen de gemeenten is. Ik moet oppassen geen lelijke woorden te gebruiken, want dat misstaat een SGP-er”. Na het herpakken van zichzelf: “Dit lijkt nergens op. Wat moet ik met zo’n college aan? Ik snap niks van het CDA en de ChristenUnie om zo makkelijk akkoord te gaan”. Later stelde hij nogmaals dat harmoniseren van beleid tussen de vier gemeenten geen optie is. “Als je alles wilt harmoniseren, dan kun je net zo goed bestuurlijk fuseren”.

LLD-woordvoerder Liekele de Boer benadrukte vooral geen haast te maken, omdat er naar zijn mening veel zaken zoals het beheer van de Van Sytzamastichting alsnog moeten worden geregeld. Hij drong erop aan eenmaal per vier weken per sector een evaluatie te houden. “Dan kan het college snel schakelen en kunnen we persoonlijke rampen voorkomen”. Remy Theunissen (PvdA) kwalificeerde de concept-overeenkomst als een reisplan met een prima start. “Het is een avontuurlijke reis waarbij de harmonisatie voorop moet staan”. Wel leverde hij een amendement in om een tekst over het op termijn centraliseren van de dienstverlening te schrappen. Met PvdA, LLD, SGP, D’82-voorman Romke Postma en Leo Blees (ChristenUnie) haalde dit met zeven voor en negen tegen niet de eindstreep. Thea Smit-De Vries (ChristenUnie) concludeerde kortheidshalve dat de komende periode een leerperiode zal zijn waarbij in 2018 het kwaliteitsniveau van de ambtenaren opnieuw wordt beoordeeld.

Jan Jitse Visser (CDA) zei de concept-dienstverleningsovereenkomst eveneens een prima uitgangspunt te vinden. Ook hij hamerde op periodieke rapportages, maar noemde daarbij geen termijn of aantal. “Wy kinne sa in tongerslach by heldere himel tefoaren komme”. Jerrit S. de Bruin (FNP) noemde de overeenkomst eveneens goed. “Dizze is der om op gong te kommen. Yn 2019 komt der in oare. Der moat in bepaalde fleksibelens wêze”. Romke Postma (Dantumadiel ’82) waarschuwde ervoor dat bij een bezuiniging in Dantumadiel volgens zijn visie de resultaten ook ten goede komen aan de overige drie gemeenten. “Dit wurket ek oarsom. As Dongeradiel in útwrydsk plan trochset foar De Fontein, dan betelje de oaren deroan mei”. Burgemeester Sicko Heldoorn weersprak deels de visie van de politici. “Dantumadiel betellet net mei oan De Fontein en de oare gemeenten betelje net mei oan de Brede Skoalle yn Damwâld”. Volgens hem blijft er alle beleidsvrijheid voor de politici, omdat de dienstverleningsovereenkomst uitsluitend zaken regelt op personeel gebied en op het terrein van de ict-voorzieningen als computers en printers. “Wy komme net út in aai”.

Uiteindelijk ging de raad met een ferme meerderheid akkoord met de gezamenlijke dienstverleningsovereenkomst van de vier gemeenten. LLD, SGP en Romke Postma (Dantumadiel ’82) stemden hierbij openlijk tegen. De invloed van beleidsvoorbereidende ambtenaren is volgens Bakker (SGP) op dit moment al zo groot dat er volgens hem nauwelijks nog veranderingen door politici zijn aan te brengen. “We zien dat met name op het terrein van het Sociaal Domein. Dat is zo moeilijk”. Remy Theunissen (PvdA): “We kunnen ambtenaren sturen waar we willen om dat beleid uit te voeren dat wij voorstaan. Met wantrouwen winnen we het niet. Als je een vent bent, dan ga je uit van vertrouwen en vanuit eigen kracht”.