16 januari 2015

Betreft                   Schriftelijke vragen over peuterspeelzaalwerk

Datum                  16 januari 2015

C.c.                       Raadsleden, Griffier

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Op 1 juli 2014 deed wethouder Wiersma een toezegging met betrekking tot het peuterspeelzaalwerk. Die toezegging is door de griffier als volgt genoteerd:

<citaat>

Financieel kader (peuterspeelzaalwerk)

Het college zegt toe om de raad na de zomervakantie nader te informeren over het peuterspeelzaalwerk.

<einde citaat>

Deze toezegging is op 7 oktober 2014 van de lijst van toezeggingen verwijderd onder de gelijktijdige afspraak dat in de raadsaorta opgenomen zou worden “dat dit punt op 13 januari 2015 aan het raadspresidium zal worden aangeboden.”

Op 2 december 2014 was inderdaad in de Aorta (week 47) opgenomen:

<citaat>

FINANCIEEL KADER PEUTERSPEELZAALWERK (TOEZ. 01/07)

pres- toez. nadere info over peuterspeelzaalwerk

<einde citaat>

De geplande datum was 13 januari 2015.

Op 7 oktober 2014 vermeldde het “Programma informatieavonden gemeenteraad” voor 17 november 2014 een “informatieavond over het onderwijs in Dantumadiel. “ Onderwerpen zouden zijn: “de doorgaande lijn, de meertaligheid en de toekomst van de onderwijsgebouwen.” Van een verband met de toezegging van 1 juli 2014 of met de volgens de raadsaorta voor 13 januari 2015 geplande informatie over het peuterspeelzaalwerk was geen sprake.

De afgelopen maanden heb ik verschillende keren geïnformeerd naar de ontwikkelingen met betrekking tot het peuterspeelzaalonderwijs (onder andere in het foartgongspetear op 30 september 2014), waarop de wethouder steeds antwoordde dat daar hij daar nog weinig kon zeggen was omdat het nog wachten was op nieuwe wetgeving vanuit Den Haag.

Op 16 januari 2015 ontving het presidium een brief met de mededeling dat “met de organisatie van deze informatieavond” (bedoeld is de informatieavond van 17 november 2014) aan de toezegging van 1 juli is voldaan.

In verband daarmee heeft de SGP-fractie de volgende vragen:

Vragen over inlossing van de toezegging van 1 juli 2014

1. De informatiebijeenkomst van 17 november 2014 is niet aangekondigd als een inlossing van de toezegging van 1 juli 2014. Er is in het presidium ook niet aangekondigd dat de informatiebijeenkomst (mede) zou gaan over de organisatie van het peuterspeelzaalwerk en de kinderopvang. De toezegging van 1 juli 2014 is na 17 november 2014 ook niet (onmiddellijk) van de raadsaorta gehaald. Kan het college uitleggen waarom het vindt dat de informatiebijeenkomst toch mag gelden als een inlossing van de toezegging van 1 juli 2014?
  2. Is het college bereid om, als het de organisatie van een informatiebijeenkomst bedoelt als inlossing van een toezegging, dat in het vervolg duidelijk vooraf aan te geven?
  3. Is het college bereid het presidium alsnog te informeren over het peuterspeelzaalwerk (conform de raadsaorta van week 47)?

Vragen over het peuterspeelzaalwerk en de kinderopvang

1. Het peuterspeelzaalwerk heeft het college op enig moment overgedaan van de Stichting KearN naar SISA. De SGP-fractie vindt dat het peuterspeelzaalwerk en de kinderopvang zo belangrijk zijn dat het college de overgang van KearN naar SISA eigener beweging tijdig en adequaat aan de raad had moeten melden. Het college dat niet gedaan (een terloopse melding in een verantwoordingsdocument vindt de SGP geen tijdige en adequate melding). Waarom niet?
  2. Wat zijn de overwegingen van het college geweest om het peuterspeelwerk op enig moment over te doen van de Stichting KearN naar SISA? Waarom toen (en niet eerder of later) en waarom naar SISA (en niet naar een andere partij)? Hoe is de keuze voor SISA tot stand gekomen.
  3. Is de verwachte wetgeving vanuit Den Haag inmiddels afgekomen? Zo ja, wat houdt die in?
  4. Was is de visie van het college op de ontwikkeling van het peuterspeelzaalwerk in Dantumadiel?
  5. Wat is de visie van het college op de ontwikkeling van de kinderopvang in Dantumadiel?
  6. In hoeverre is het college bereid medewerking te verlenen aan natuurlijke of privaatrechtelijke rechtspersonen bij de ontwikkeling van initiatieven voor het aanbieden van identiteitsgebonden peuterspeelzaalwerk?
  7. In hoeverre is het college bereid medewerking te verlenen aan natuurlijke of privaatrechtelijke rechtspersonen bij de ontwikkeling van initiatieven voor het aanbieden van kinderopvang?

TB/150116