10 maart 2014

Persverklaring overleg dorpshuis Feanwâlden

FEANWâLDEN - Dorpsbelangen Veenwouden/Veenwoudsterwal e.o., de Protestantse Gemeente Feanwâlden Feanwâldsterwâl, de werkgroep MFC/dorpshuis en het stichtingsbestuur in oprichting van het nieuw te bouwen dorpshuis in Feanwâlden hebben enkele weken geleden besloten alle zeven politieke partijen die aan de gemeenteraadsverkiezingen deelnemen voor een gesprek uit te nodigen. De initiatiefnemers wilden van de partijen weten hoe zij tegenover het uitgebrachte rapport ‘In Doarpshûs foar Feanwâlden. No of Nea!’ staan. En ook of ze bereid zijn de gevraagde € 800.000,- uit te willen trekken voor het dorpshuis – acht ton die al jaren voor het dorpshuis gereserveerd zijn. En of ze het eens zijn met de keuze voor de locatie van het nieuw te bouwen dorpshuis op de plek van het kerkelijk centrum De Mienskip.

Dit alles naar aanleiding van het besluit om het collegevoorstel niet op de agenda te zetten van de raadsvergadering van februari. Op maandag drie maart heeft het stichtingsbestuur van het MFC/dorpshuis in oprichting, samen met vertegenwoordigers van resp. Dorpsbelangen Veenwouden / Veenwoudsterwal e.o., de werkgroep MFC/dorpshuis, de Stichting Ouderenwerk, de Protestantse Gemeente Feanwâlden /Feanwâldsterwâl en de winkeliersvereniging HAB gesprekken gevoerd met achtereenvolgens het CDA, de SGP, de PvdA en de FNP. De overige partijen zijn niet op de uitnodiging ingegaan. Zij hebben wel een schriftelijke reactie gegeven op de aan hen voorgelegde vragen. Het CDA staat achter het voorstel € 800.000,- uit te trekken voor de bouw van het nieuwe dorpshuis. En wel op de locatie van De Mienskip, hetgeen in de lijn van het rapport is. Belangrijk voor het CDA is het draagvlak bij het verenigingsleven in Feanwâlden.

Het standpunt van de SGP komt in grote lijnen overeen met dat van het CDA. Zij stemmen in met het krediet van 8 ton. Ook zijn ze benieuwd naar de opzet van de exploitatie voor het nieuw te bouwen dorpshuis. De PvdA is het eens met het bouwen op de huidige locatie van De Mienskip. De partij is akkoord met het krediet van 8 ton en hecht grote waarde aan de “neutraliteit” van het gebouw. Het te bouwen dorpshuis moet geen kerkelijk gebouw worden. Voor de FNP zijn de 8 ton geen probleem. De partij verklaart zijn oordeel over de locatie pas te willen geven in de opiniërende raadsvergadering, maar kent grote betekenis toe aan het draagvlak voor het nieuwe dorpshuis bij het verenigingsleven in Feanwâlden. De ChristenUnie was niet bij het gesprek aanwezig. Zij stemmen in met de 8 ton en nemen in april een definitief standpunt in. De keuze voor de locatie laten ze in het midden.

De politieke partij Lagere Lasten Dantumadiel is niet op de uitnodiging voor een gesprek ingegaan. In hun schriftelijke reactie laten ze weten zich onder druk gezet te voelen. Ze refereren aan de “gezamenlijke afspraak met andere partijen om het onderwerp over de verkiezingen heen te tillen”. Ze weigeren te kiezen voor een locatie. Dantumadiel ’82 heeft schriftelijk gereageerd op de voorgelegde vragen. Zij zijn akkoord met het beschikbaar stellen van het krediet van 8 ton. Zij kiezen niet voor huidige locatie. Hun voorkeur gaat uit naar bouwen op de grond van voormalig café het Honk.

Samenvattend: er is bij de verschillende fracties een algemene bereidheid om de gereserveerde gelden van € 800.000,- beschikbaar te stellen voor de bouw van een nieuw dorpshuis in Feanwâlden. Er is geen eensluidende opvatting van de partijen over de locatie van De Mienskip. Achtergrondinformatie: Meer dan vijftien jaar wordt in Feanwâlden al over een nieuw dorpshuis gesproken. Vele plannen zijn gemaakt, maar nooit kwam het tot realisatie. In 2011 is een breed samengestelde commissie van 15 leden , onder voorzitterschap van oud-burgemeester Theunis Piersma, gevraagd met nieuwe voorstellen te komen.

In mei 2013 kwam de commissie met het rapport ‘In doarpshûs yn Feanwâlden. No of Nea!’. De titel zegt wat over het gevoel dat in de commissie leefde: “we hebben er met iedereen in het dorp over gepraat. We hebben met 35 dorpsverenigingen overleg gehad. We hebben keurig geïnventariseerd wie er van het dorpshuis gebruik gaat maken”. Er is in de vergadering van Dorpsbelangen over gesproken. En er is in de Protestantse Gemeente Feanwâlden/Feanwâldsterwâl intensief gediscussieerd over de inbreng van het gebouw De Mienskip bij het ontwikkelen van het nieuwe dorpshuis.

Er zijn verschillende locaties tegen elkaar afgewogen. Dat staat ook duidelijk in het rapport. Conclusie: Alleen de locatie De Mienskip heeft voldoende oppervlakte voor een dorpshuis, waarin een grote zaal is opgenomen. Deze zaal kan ’s zondags als kerkzaal worden gebruikt en in de rest van de week kunnen er andere activiteiten plaatsvinden. Sanering van het huidige gebouw van De Mienskip voorkomt dat er dubbele faciliteiten in het dorp ontstaan. En planologisch kan er alleen op de locatie van De Mienskip vlot gebouwd worden. De keuze van de locatie van het dorpshuis op de plaats van De Mienskip levert in combinatie met het centrumplan Feanwâlden en de plannen van Wetterwâlden/Bûtenfljild een bijdrage aan een mooi ruim en samenhangend dorpscentrum.

De enige reeële keuze voor de plaats van ons nieuwe dorpshuis in Feanwalden is de locatie De Mienskip. De afwegingen zijn gemaakt en de plannen liggen klaar. Nu zo snel mogelijk de uitvoering.  Groot was de teleurstelling toen de meerderheid van de fractievoorzitters in januari besloot de besluitvorming over het dorpshuis uit te stellen. Dit heeft tot gevolg dat de besluitvorming over de verkiezingen heen wordt getild, met alle onzekerheden van dien.

Namens MFC/dorpshuis i.o.
Jouke de Vries, secr.