20 oktober 2014

Driezum, 20 oktober 2014

Beste inwoners,

Betreft: windmolenplan SWED.

Ons bereikte een aantal brieven van inwoners van Rinsumageast en Sybrandahûs over het windmolenplan van SWED (Vereniging Samenwerking Windenergie Dantumadiel). SWED wil vier windmolens bouwen tussen Rinsumageast en Dokkum. De briefschrijvers willen dat tegengaan door het bestemmingsplan Bûtengebiet Dantumadiel te “corrigeren.” In dat bestemmingsplan is namelijk de zinsnede opgenomen dat windenergie mogelijk is op die plaatsen die de provincie in de “Houtskoolschets Windstreek 2011” aangeeft. De briefschrijvers zouden graag zien dat de gemeenteraad die zinsnede schrapt.

De gewraakte zinsnede is in het bestemmingsplan opgenomen op voorstel van het CDA en de LLD. Bij de behandeling van het bestemmingsplan dienden die partijen een motie in om aan te geven dat er in Dantumadiel “bestuurlijk draagvlak” is voor windenergie. (Tijdens de desbetreffende vergadering werd de motie overigens gewijzigd: Een aanvankelijke verwijzing naar een “zoekgebied” “ten noorden van de Lauwersseewei” werd door de indieners doorgehaald. De reden daarvan kunnen wij ons niet meer herinneren.)

De gewijzigde motie werd door het toenmalig college van BenW overgenomen en door de gemeenteraad aangenomen met 15 stemmen voor, 1 tegen en 1 onthouding. De onthouding was van toenmalig gemeenteraadslid en fractievoorzitter van het CDA Mw. A. Meekma, die aangaf zich te zullen onthouden van stemming vanwege persoonlijke betrokkenheid bij een windmolenplan. Van wie de tegenstem was, is niet meer te achterhalen.

Achteraf gezien is de SGP van mening dat de besluitvorming rond het bestemmingsplan Bûtengebiet Dantumadiel niet goed is verlopen. Met name de motie van het CDA en de LLD heeft niet de aandacht gekregen die zij verdiende. Dat had verschillende redenen:

• Voor een deel had dat te maken met het besluitvormingsproces: het aanvankelijke bestemmingsplan (zonder de mogelijkheid van windenergie) had ter inzage gelegen en op dat aanvankelijke bestemmingsplan (zonder de mogelijkheid van windenergie) waren zienswijzen ingediend. Maar de motie van het CDA en de LLD had natuurlijk niet ter inzage gelegen en daar hadden de mensen geen zienswijze op kunnen indienen.
  • Het bestemmingsplan Bûtengebiet Dantumadiel was een omvangrijk plan en er waren uitzonderlijk veel zienswijzen die allemaal de nodige aandacht vergden. De behandeling van het plan liep daardoor niet helemaal gesmeerd en kostte veel tijd. Dat was een andere reden waarom de motie van het CDA en de LLD niet de aandacht kreeg die zij verdiende. Zij is gewoon een beetje ondergesneeuwd.
  • Bovendien, laten we eerlijk zijn: Wij als SGP hebben de gevolgen van de motie niet goed doorzien. Windenergie was destijds iets waar je eigenlijk niet tegen kon zijn en bij nieuwe windmolens in Dantumadiel konden we ons eigenlijk nog niet veel voorstellen. Waarschijnlijk gold dat voor meer partijen in de gemeenteraad.

Inmiddels is windenergie iets waar je weldegelijk tegen kunt zijn. De media staan in toenemende mate bol van artikelen van deskundigen die betogen dat windenergie buitengewoon duur is. Zij hebben wat ons betreft aannemelijk gemaakt dat we veel beter kunnen investeren in energiebesparing en zonne-energie als we iets willen doen voor het milieu. De enige reden om vast te houden aan investeringen in windenergie lijkt zo langzamerhand afspraken te zijn met andere overheden: afspraken met ‘Brussel’ en afspraken met ‘Den Haag’. Nu hebben wij als gemeente Dantumadiel geen afspraken, niet met ‘Brussel’, niet met ‘Den Haag’ en ook niet met ‘Leeuwarden’.

De briefschrijvers verzoeken ons het bestemmingsplan Bûtengebiet Dantumadiel te herzien. Wij vinden dat je voor zo’n herziening heel goede redenen moet hebben. Het bestemmingsplan is nog maar net vastgesteld en normaal gesproken moeten burgers er dan van uit kunnen gaan dat zo’n bestemmingsplan geruime tijd van kracht blijft, wat hun de nodige zekerheid verschaft voor het nemen van beslissingen en het doen van investeringen. Een overheid moet niet op het ene moment “ja” zeggen en op het andere moment “nee.” Tussentijdse beleidswijzigingen kunnen wat ons betreft alleen worden doorgevoerd in zeer uitzonderlijke gevallen.

Is er nu sprake van zo’n zeer uitzonderlijk geval? De SGP meent van wel. Wij vinden dat de gemeenteraad in dit specifieke geval een tussentijdse herziening van het bestemmingsplan Bûtengebiet Dantumadiel in overweging zou moeten nemen. Het feit dat de ‘windenergiemotie’ destijds te weinig aandacht heeft gekregen samen met het feit dat windenergie door de voortgaande maatschappelijke discussie in een ander licht is komen te staan, vormen wat ons betreft voldoende redenen.

Wij zijn bereid met de andere partijen in de gemeenteraad in overleg te treden over de wijze waarop wij een en ander zouden kunnen vormgeven. Veel hangt af van de regelgeving met betrekking tot terinzagelegging en inspraak, waaraan wij ons natuurlijk ook in dit geval moeten houden. De briefschrijvers lijken te denken aan een initiatiefvoorstel. Dat zou inderdaad een mogelijkheid kunnen zijn.

Wij leven met u mee en wij willen u aanmoedigen toch vooral door te gaan met het laten horen van uw stem. Wij luisteren! Het Comité Geen Megamolens kan daarbij met hun facebook-pagina een nuttige bijdrage leveren.

Met vriendelijke groet,
SGP-fractie Dantumadiel