8 maart 2014

Open brief aan de Westereenders

Geachte heer Heidstra, Beste Westereenders,

Jullie willen weten wat de SGP vindt van een aantal zaken die voor De Westereen belangrijk zijn.

De sporthal:

1. Wat ons betreft moeten de sporthallen in onze gemeente worden beheerd en onderhouden door de gebruikers. Hoe ze dat organiseren, maakt ons niet veel uit. Ze kunnen het laten doen door één van de grotere gebruikers. Ze kunnen het laten doen door een bestaande vereniging, bijvoorbeeld de Vereniging van Dorpsbelangen. Ze kunnen er ook een nieuwe vereniging voor oprichten: een gebruikersvereniging (of –stichting).
2. Een van de gebruikers is het basisonderwijs. Dat gebruik moet door de gemeente worden betaald. De vergoeding die de gemeente betaalt, moet kostendekkend zijn. Daar moet het beheer en het onderhoud van kunnen worden bekostigd. (Dat betekent waarschijnlijk dat de vergoeding omhoog zal moeten.)
3. Sportverenigingen en –stichtingen moeten worden vrijgesteld van OZB.

Het zwembad:

1. Het zwembad wordt beheerd en geëxploiteerd door de Cone Groep. Daarvoor is met de Cone Groep een overeenkomst afgesloten en de Cone Groep moet zich aan die overeenkomst houden. Dat betekent onder andere dat de Cone Groep het zwembad schoon moet houden en dat zij de toegangsprijzen niet onbeperkt mag verhogen.
2. De vangnetregeling voor kinderen van een bepaalde leeftijd die nog geen zwemdiploma hebben, moet blijven.
3. Voor het overige ligt de toekomst van het zwembad in handen van de Cone Groep.

Zorg:

1. Zorg heeft bij ons hoge prioriteit (zie onder Financiën).
2. In de zorg gaat veel veranderen. Er zal een groter beroep worden gedaan op zelfredzaamheid. Of beter: op samenredzaamheid. Als mensen zichzelf kunnen redden, als dat nodig is met hulp van familie en vrienden, zal de gemeente zich terughoudend gaan opstellen. De SGP vindt dat een goede ontwikkeling. Warme, onbetaalde zorg is veel beter dan koude, betaalde zorg.
3. Mensen die zich zelf niet kunnen redden, ook niet met behulp van familie en vrienden, moeten een beroep kunnen doen op de gemeente. In zulke gevallen zijn wij voor een ruimhartig beleid.
4. Wij zijn voor keuzemogelijkheden. Binnen bepaalde grenzen moeten mensen kunnen kiezen voor een zorgverlener die bij hen past, bijvoorbeeld wat betreft levensbeschouwing.
5. Wij zijn voor behoud van het PGB (PersoonsGebonden Budget) voor moeilijke gevallen.
6. Wij zijn voor een kleinschalige aanpak: zorg in de eigen omgeving, dicht bij huis.
7. Wij zijn voor inschakeling van kleinschalige zorgverleners.

Verkeersveiligheid:

1. Veiligheid heeft bij ons hoge prioriteit (zie onder Financiën).
2. Wij zijn een warm voorstander van de principes van Dielde Romte.
3. Wij zijn ook een warm voorstander van het principe dat het een dorp verantwoordelijkheid neemt voor de inrichting van de eigen ruimte.

Westelijke rondweg:

1. Infrastructuur heeft bij ons hoge prioriteit (zie onder Financiën).
2. Wij vinden het prima dat het College met het dorp in gesprek is gegaan over zijn voorkeurstracé.

3. Wij wachten af wat het College, gehoord het dorp, voorstelt aan de Raad. Dat voorstel zullen wij beoordelen op verschillende punten, onder andere op het draagvlak in het dorp.

Gemeentelijke herindeling: NET ALLINNICH, WOL SELSSTANNICH

1. De SGP is een verklaard tegenstander van gemeentelijke herindeling.
2. Herindeling is niet nodig. Dantumadiel staat er prima voor, financieel, maar ook organisatorisch. Wij zijn trots op onze gemeente.
3. Een fusie werkt eerder kostenverhogend dan kostenverlagend. Er ontstaat meer bureaucratie.
4. Een fusie is een avontuur met grote risico’s.
5. Bij een fusie gaat een stuk eigenheid van onze gemeente verloren. Dat willen wij niet.
6. Bij een fusie gaat een stukje veelkleurigheid in onze gemeente verloren. Dat willen wij ook niet.
7. Bij een fusie gaat het landelijk karakter van onze gemeente verloren. Winkels en andere voorzieningen worden geconcentreerd in de steden.

Financiën: NET ALLINNICH, WOL SELSSTANNICH

1. Wij zijn voor een sober beleid.
2. Wij zijn voor samenwerking met andere gemeenten, maar alleen als dat duidelijk voordelen oplevert.

3. Als er bezuinigd moet worden, is onze aanpak: eerst het nodige, dan het nuttige en dan het aangename.
4. Wat is nodig? 1. Openbare orde en veiligheid; 2. Infrastructuur; en 3. Zorg. Die zaken moeten zo goed mogelijk worden aangepakt.
5. Wat is nuttig? Bij het nuttige denken wij aan het onderwijs (voor zover niet van Rijkswege bekostigd), zorg voor monumenten, natuur en landschap en duurzaamheid.  Op deze zaken kan wat ons betreft beperkt bezuinigd worden.
6. Bij het aangename denken wij aan ondernemingen, welzijn, sport en cultuur. Als er bezuinigd moet worden, zoeken wij het vooral daarin. Dat hoeft wat ons betreft niet allemaal afgeschaft te worden, maar wij denken dat de mensen veel van die dingen best zelf kunnen organiseren en bekostigen.
7. De Onroerende Zaak Belasting (OZB) moet ons betreft eerder naar beneden dan naar boven. Er moeten in ieder geval vrijstellingen komen voor Algemeen Nut Bevorderende Instellingen (ANBI’s, bijvoorbeeld musea) en Sociaal Belang Bevorderende Instellingen (SBBI’s, bijvoorbeeld sportverenigingen).

Onroerend goed:

1. Wij vinden dat de gemeentelijke belastingen (in euro’s) eerder moeten dalen dan dat ze moeten stijgen.
2. De OZB alleen interesseert ons niet zo. Wij kijken naar het totaal van de gemeentelijke belastingen.
3. Het percentage van de OZB interesseert ons ook niet. Wij kijken naar het bedrag in euro’s.

Vertrouwen in de lokale politiek:

1.
Wij zijn voor doorzichtigheid. Belastingen en leges moeten controleerbaar en na te rekenen zijn.
2. Wij zijn voor duidelijke taal. De gewone Westereender moet kunnen begrijpen waar het over gaat.
3. Gemeentebestuurders, ook gemeenteraadsleden, moeten geen dingen zeggen die niet waar zijn of die ze niet waar kunnen maken.

Lokale middenstand:

1. Het beste dat de gemeente voor ondernemers kan doen, is ze op hun wenken bedienen. Hebben ze bijvoorbeeld een vergunning nodig, verleen hem geen dag later dan mogelijk.
2. De gemeente moet goed naar ondernemers luisteren en zo veel mogelijk rekening houden met hun wensen, bijvoorbeeld bij de inrichting van de openbare ruimte.
3. Verder moet de gemeente geen dingen regelen die niet perse geregeld hoeven te worden.

Tenslotte nog een tweetal zaken waar u niet naar gevraagd hebt, maar die wij wel belangrijk vinden:

1. Christelijke waarden en normen. Wij zijn ervan overtuigd dat ook de Westereenders volstrekt afhankelijk zijn van de zegen van God. Wij mogen die zegen verwachten, maar alleen als wij leven in gehoorzaamheid aan Zijn geboden. Daarom zijn wij een groot voorstander van zondagsrust en een groot tegenstander van Godslasterlijke cultuuruitingen.
2. Het gezin. De basis van onze samenleving wordt gelegd in de gezinnen. Gezinnen bieden voor klein en groot, voor jong en oud, veiligheid en geborgenheid waar zij op kunnen
teruggevallen. Daarom vinden wij het een buitengewoon slechte zaak dat moeders financieel gedwongen worden buitenshuis te gaan werken. Waar dat maar kan, willen wij de gezinnen ondersteunen. Zeker de alleenverdieners met (jonge) kinderen.

Heer Heidstra, onze complimenten voor uw initiatief.

Vriendelijke groeten,
SGP