30 januari 2015

Tom Bakke
'extra sneltrein'

Noorden investeert in extra sneltrein Leeuwarden – Groningen

De komende jaren investeren het het rijk en de provincies € 137 miljoen in verbetering van de treinverbinding Leeuwarden – Groningen. De treinen zullen langer worden en er zal een extra sneltrein gaan rijden die alleen stopt in Feanwâlden.

De start van de werkzaamheden is gepland in de tweede helft van 2016. In de gemeente Dantumadiel gaat het dan om verlenging van de perrons bij de stations Feanwâlden en De Westereen en aanpassing van de overweg in Feanwâlden (Suderwei). De werkzaamheden in Dantumadiel maken deel uit van het zogenaamde Contract West, dat nog dit jaar wordt aanbesteed. Het streven is dat de eerste extra sneltrein vertrekt op 2 september 2018.

Bijzonder is dat er een reken- en tendervergoeding wordt betaald. Dat betekent dat inschrijvers een bepaalde vergoeding krijgen voor de inspanningen die zij hebben moeten verrichten voor het maken van de aanbieding. Bij de aanbesteding zal vooral gelet worden op de kwaliteit van de aanbieding. Maar ook aan andere aspecten wordt aandacht besteed, bijvoorbeeld aan de zogenaamde CO2-prestatieladder en aan de veiligheidsladder.

De SGP is blij dat wordt geïnvesteerd in de ontsluiting van Noordoost Fryslân en Dantumadiel in het bijzonder. Dat de extra sneltrein gaat stoppen in Feanwâlden is voor dat dorp en voor Dantumadiel als geheel een opsteker. Het biedt kansen en het gemeentebestuur van Dantumadiel staat voor de uitdaging die te benutten.

Meer informatie: www.prorail.nl/esgl.