25 april 2016

Mobiliteitscentrale moet zorgen voor verbinding

'mobiliteitscentrale'

Mobiliteitscentrale Noordoost Fryslân

Vorige week werden we geïnformeerd over de komst van een mobiliteitscentrale Noordoost Fryslân. Tot nu toe werden de planning en de uitvoering van het vervoer gedaan door hetzelfde taxibedrijf. Dat gaat veranderen. Voor de planning moet je straks zijn bij de mobiliteitscentrale Noordoost Fryslân, waarna er een (ander) taxibedrijf komt voorrijden voor de uitvoering.

Regeren is vooruitzien

Regeren is vooruitzien. Meer dan vroeger wordt van jongeren en ouderen verwacht dat ze mobiel zijn. Nu al kunnen ze niet altijd meer in hun eigen dorp naar school, naar het zwembad, naar de winkel of naar de kerk. En de verwachting is dat dat in de toekomst alleen maar zal toenemen. Het is goed dat gemeenten en provincies die ontwikkelingen niet zo maar afwachten, maar er op proberen in te spelen.

De gemeenten in Noordoost Fryslân werken samen. Ook dat is een goede zaak, want voor steeds meer dingen kun je niet eens meer terecht in je eigen gemeente. Dan ligt samenwerking met andere gemeenten voor de hand. En ook betrokkenheid van de provincie is dan logisch. Wij vinden wel dat je moet oppassen dat het aantal gemeenten waar je mee samenwerkt, niet te groot wordt. Dan wordt het te ingewikkeld. De Noordoost Friese gemeenten is wat ons betreft net mooi.

Particulier

Wij vinden de mobiliteitscentrale een goed plan. Twee dingen spreken ons bijzonder aan. Het eerste is dat de mobiliteitscentrale beheerd gaat worden door een particulier bedrijf. Dat lijkt ons een goede keus. We verwachten veel van particulier initiatief en ondernemingszin. En dat is ook het tweede wat we er mooi aan vinden: de mobiliteitscentrale biedt meer ruimte aan kleinere ondernemingen. Opnieuw: ruim baan voor particulier initiatief en ondernemingszin.

In dat verband vragen wij ons wel af waarom voor de uitvoering van het vervoer een aanbesteding nodig is. En hoe gaat die aanbesteding er dan uit zien? Wordt dat een aanbesteding die echt interessant is voor kleinere taxibedrijven? Wij vinden dat belangrijk.

Verbinding

Maar nog belangrijker is de vraag hoe de mobiliteitscentrale de verbinding gaat leggen tussen het leerlingenvervoer, het WMO-vervoer en het Opstapper-vervoer. Dat is nog te onduidelijk gebleven. En wat ons betreft is het wel van doorslaggevend belang. Als die verbinding inderdaad gelegd kan worden, verwachten wij er veel van. Als die verbinding (nog) niet gelegd kan worden, schiet de mobiliteitscentrale wat ons betreft tekort. Die verbinding, die moet er echt komen.