17 februari 2015

Kansen in Kernen: bijdrage in eerste termijn

'dorpsbelangen'

Voorzitter,

Het college stelt voor een krediet beschikbaar te stellen van € 1.070.000 voor fase 1 van Kansen in Kernen. Eerst iets over het project zelf, dan over de hoogte van het krediet en de dekking ervan.

Het project Kansen in Kernen is een belangrijk onderdeel van een ander project: het project de Centrale As. De Centrale As loopt goed, hebben wij de indruk. Alle grond is aangekocht; onteigening is nergens nodig gebleken. Wij vinden dat een compliment waard. Bij deze. Wil de portefeuillehouder dat ook even overbrengen aan de projectorganisatie?

Maar als de Centrale As in september/oktober opengaat, gaan wij natuurlijk niet stoppen. De Centrale As biedt voor Dantumadiel ontegenzeggelijk kansen – daarom doen we er ook aan mee – en die gaan we natuurlijk benutten. Als de Centrale As straks opengaat, moeten wij er klaar voor zijn om verder te gaan. Wij willen het voorliggende voorstel dan ook welwillend bezien.

Voordat we ingaan op de financiering en de dekking van het project toch ook even een paar opmerkingen over de invulling van het project. Wij vinden het van groot belang dat de vormgeving plaatsvindt in goed overleg met de dorpsbelangen. Bij een goed overleg zijn twee partijen nodig die zich goed gedragen. Aan de ene kant een gemeente die zorgdraagt voor een goede relatie, de dorpsbelangen vertrouwen geeft en ook bereid is hen een zekere mate van autonomie te geven. Tijdens het rondetafelgesprek bleek dat de dorpsbelangen daar overwegend ook wel tevreden over waren. Dat moet zo blijven en wij zullen dat goed in de gaten houden. Aan de andere kant vereist goed overleg ook wat van de kant van de dorpsbelangen. Wij bedoelen een goed vormgegeven draagvlak in de plaatselijke samenleving en een zekere mate van professionaliteit die zich uit in een consistente gedragslijn. Het moet niet zo zijn dat na een bestuurswisseling de opstelling van een Dorpsbelang totaal verandert. Wij vinden dat toch een belangrijk punt van aandacht en wij zijn benieuwd hoe het college daarover denkt.

Concreet vinden wij het fijn dat het college aandacht besteedt aan de wateroverlast in De Falom en aan de ontsluiting van de Achterwei in Damwâld. Daarnaast zouden wij het college willen vragen terdege rekening te houden met de belangen van het bedrijfsleven. Een gesprek met Feenstra Transport in Damwâld kan geen kwaad, denken wij. Is het college daartoe bereid?

Dan de financiering en de dekking daarvan. Het heeft ons hogelijk verbaasd dat het college zo maar voor € 600.000 manuren vrij kan maken. Nu kunnen we twee dingen doen. We kunnen ons afvragen waar die vandaan komen, waar die mensen nu dan mee bezig zijn. Wij kunnen toch moeilijk aannemen dat die mensen nu niets zitten te doen. Misschien kan het college daar toch was helderheid over verschaffen.

Los daarvan zijn blij dat wij met elkaar kunnen constateren dat die ruimte er is. Wij zullen natuurlijk wel goed in de gaten gaan houden wat die mensen straks gaan doen als Kansen in Kernen afgelopen is. Het is duidelijk dat dat dan gevolgen moet hebben voor de begroting van Romte. Maar daar hoeven we nu nog niet op vooruit te lopen.

Tenslotte nog een punt, een beetje vooruitlopend op de behandeling van het voorstel Kansen in Kernen en Transferium Feanwâlden. Het college denkt synergievoordelen te kunnen behalen in Damwâld door de herinrichting van de Haadwei te combineren met rioleringswerkzaamheden. Wil het college dat eens toelichten. Want wij begrijpen dat de riolering in Haadwei niet onder het wegdek ligt, maar ernaast. Wat betekent dat voor de synergievoordelen? Hoe groot zijn die?

Voorzitter, dit in eerste termijn.