31 januari 2017

"Fryslân boppe, Europa yn'e groppe"

In de raadsvergadering van 31 januari 2017 vroeg Mw. Ludema van de FNP-fractie aandacht voor de domeinnamen van de gemeente en de ambtelijke organisatie.

Wij zijn het met de FNP-fractie eens dat voor de gemeente Dantumadiel de domeinnaam www.dantumadiel voor de hand ligt en niet moet worden opgegeven. Dat geldt niet alleen voor het College en de Raad, maar ook voor de gemeentesecretaris en zijn of haar ondersteuning en voor de griffier en zijn of haar ondersteuning.

De domeinnaam heeft alles te maken met de corporate identity van de gemeente. We hebben het dan over de huisstijl, het imago, enzovoort. Nu onze gemeente besloten heeft zelfstandig te blijven en onze buurgemeenten aan het nadenken zijn over de corporate identity van de nieuwe fusiegemeente, zou het wat ons betreft goed zijn als ook Dantumadiel zijn profiel eens wat aanscherpte. Wat voor gemeente willen wij zijn? Hoe willen wij ons profileren? Wat betekent dat voor onze huisstijl, maar ook onze communicatie en ons gedrag? Wat betekent dat bijvoorbeeld voor het al of niet organiseren van een nieuwjaarsreceptie. Kortom, wij roepen het College op te komen met een voorstel voor een bezinning op de corporate identity van de gemeente en de uitwerking daarvan in de presentatie naar buiten toe, communicatie en gedrag.

Daarnaast vraagt de FNP-fractie of het niet mogelijk is voor de gemeente Dantumadiel gebruik te gaan maken van de extensie .frl. Tot nu toe maakte de gemeente gebruik van de extensie .eu.  Nou, dan vinden wij de extensie .frl veel beter dan de extensie .eu. We zouden bijna zeggen: "Fryslân boppe, Europa yn‘e groppe".