24 februari 2014

Feanwâlden heeft recht op duidelijkheid

24 februari 2014
'Feanwâlden'

De plannen voor het centrum van Feanwâlden hebben vertraging opgelopen. Een rondetafelgesprek riep zoveel vragen op dat de gemeenteraad de plannen nog niet rijp vond voor besluitvorming. Een succes voor de heren Hoekstra en Tadema, die de plannen het liefst naar de prullenbak zouden verwijzen. Een teleurstelling voor het CDA, dat graag nog deze zomer de schop in de grond had gestoken.

Wat vindt SGP Dantumadiel?

1. Er wordt al heel lang gepraat. Het wordt zo langzamerhand tijd om eens wat te doen.

2. De plannen zijn ontwikkeld door het dorp zelf. Iedereen kon meedoen. Veel mensen zijn erbij betrokken geweest. Er is zeker draagvlak voor de plannen.

3. De heren Hoekstra en Tadema vinden andere plannen beter. Dat is hun goed recht en het is dan ook prima dat zij  de gelegenheid gehad hebben hun ideeën toe te lichten.

4. Natuurlijk zijn er mensen die het met Hoekstra en Tadema eens zijn. Maar zij hebben niet aannemelijk kunnen maken dat het draagvlak voor hun plannen groter is dan dat voor die van het college. Wij vinden dan ook dat de heren Hoekstra en Tadema hun energie beter kunnen steken in bijstelling van de plannen van het college dan in de ontwikkeling van alternatieve plannen.

5. Wat de SGP betreft, zijn de plannen rijp voor nadere besluitvorming. Wij hebben dan ook gestemd vóór behandeling in de raad van van 18 februari 2014.

6. Maar de meerderheid van de raad was tegen. Wij leggen ons daar uiteraard bij neer. (Wij hadden verwacht dat het CDA dat ook zou doen. Maar het CDA mokt en dat getuigt niet van een erg democratische gezindheid. Ook niet in verkiezingstijd.)

7. Wij vinden dat de plannen zo snel mogelijk moeten worden behandeld. Wat ons betreft in de eerstvolgende raadsvergadering. Feanwâlden heeft er recht op te weten waar het aan toe is.

8. Voor Feanwâlden zit er niets anders op dan het hoofd koel te houden en te wachten op de nieuwe raad.

Ondertussen zijn wij altijd bereid tot overleg.