7 juni 2014

DDFK-raadsleden moeten nadenken over houding

'DDFK'

Moeten DDFK-raadsleden niet eens nadenken over hun houding?

(gedachten naar aanleiding van reacties op de DDFK-bijeenkomst van 25 juni jl.)

“#geenstapverder”

“#geenstapverder,” twitterde het Dongeradeelse gemeenteraadslid Jouke Douwe de Vries woensdag na de gezamenlijke bijeenkomst van de gemeenteraden van Dantumadiel, Dongeradeel,  Ferwerderadiel en Kollumerland. Maar hij zei er niet bij op welke weg. De heer De Vries had blijkbaar een bepaalde weg voor ogen en op die weg, de Jouke Douwe de Vriesweg, was hij blijkbaar naar zijn inschatting geen stap verder gekomen. Dat zou zo kunnen zijn.

Maar daar is niet alles mee gezegd. Want niet iedereen was die middag naar Dokkum getogen met diezelfde Jouke Douwe de Vriesweg voor ogen. Sterker nog, de raadsleden waren juist gevraagd een beetje open naar Dokkum te gaan, zonder een al te grote concentratie op één bepaalde weg, de ik-weg. De bedoeling van de bijeenkomst was juist de ik-weg even een beetje opzij te zetten, even belangstellend en respectvol kennis te nemen van andere wegen en te bezien of er misschien een weg zou kunnen zijn die voor iederéén wel begaanbaar leek, een wij-weg. Een DDFK-weg, zo men wil.

Maar wat gebeurde? De heer De Vries bleek geen enkele interesse te hebben in een andere weg dan de Jouke Douwe de Vriesweg. En veel andere Dongeradeelse politici evenmin. Voor hen bleek maar één enkele vraag van belang: was er voldoende bereidheid om het herindelingspad op te gaan; en mocht die voldoende bereidheid er nú nog niet zijn: wanneer die er dan wèl zou zijn. Van enige openheid bleek bij hen niets te bespeuren. Iedereen begrijpt dat je zo niet op een wij-weg terechtkomt. En trouwens ook niet opschiet op de ik-weg. #geenstapverder

Een andere tweet van de heer De Vries diezelfde avond spreekt boekdelen.  “Als er al iets duidelijk is geworden, dan is het over wie niet wil.” Wat niet wil? is dan de vraag. Dat is voor de heer De Vries helemaal geen vraag. Het gaat er natuurlijk over wie niet wil wat híj wil. Die Jouke Douwe de Vriesweg! Wie die weg niet wil gaan, is per definitie een spelbreker. Die wil niet. Die wil niet luisteren naar rationele argumenten, die wil niet over zijn eigen schaduw heen stappen, die wil niet wakker worden, maar vooral: die wil de Jouke Douwe de Vriesweg niet gaan.

“meer duidelijkheid”

Wethouder Boerema van Kollumerland was iets positiever. Via Twitter liet hij weten dat hij dacht dat de bijeenkomst wel meer duidelijkheid had geschapen en nog verder zou scheppen. Blijkbaar had hij de reis van Kollum naar Dokkum gemaakt omdat hij het idee had dat er niet genoeg duidelijkheid was. Ik begrijp niet goed waarin voor hem die onduidelijkheid dan wel gelegen was. Het standpunt van de verschillende colleges, gebaseerd op het standpunt van de verschillende gemeenteraden, liet aan duidelijkheid toch weinig te wensen over.

De bron van de onduidelijkheid is waarschijnlijk dat ene zinnetje in het coalitieakkoord van Dantumadiel: “Hierbij sluiten we ook een bestuurlijke fusie niet uit.” Ik zal een poging doen dat zinnetje te verduidelijken. Het moet gelezen worden met in het achterhoofd dat het hoofdstreven is een ambtelijke fusie. Dat streven is met een open blik naar de toekomst tot stand gekomen. Het streven naar een ambtelijke fusie kan op termijn leiden tot een afronding òf (onverhoopt) een afketsing. In beide gevallen zal Dantumadiel dan opnieuw open kijken naar de toekomst. Zo open, dat zelfs een herindeling op dat moment tot de mogelijkheden behoort.

Op dit moment is een herindeling voor Dantumadiel dus geen optie. Dat heeft onze gemeenteraad al verschillende keren in diverse bewoordingen vastgesteld. Dat is een bestendige (gedrags)lijn die leden van andere gemeenteraden niet op een achternamiddag moeten denken te kunnen wijzigen. Op 4 juni 2014 niet, en op 25 juni 2014 net zo min. Voorlopig beperken wij in Dantumadiel onze blik tot een ambtelijke fusie. Op een gegeven moment moet je immers duidelijkheid bieden: aan je burgers, aan je ambtenaren, en ook aan de leden van de raden van de omliggende gemeenten. Dat levert je dan ook weer een beetje rust op en de zo broodnodige concentratie.

Maar wij kunnen niet in de toekomst kijken. Een gevleugeld gezegde hier in Dantumadiel is: “Zeg nooit: nooit.” Daarom, na afronding of (onverhoopt) afketsing van een ambtelijke fusie komt er weer een moment om verdere lijnen uit te zetten. Een verdere koers, afhankelijk van de ervaringen bij de samenwerking met de andere DDFK-gemeenten. En dat wil de Dantumadielse coalitie dan opnieuw doen met een open blik naar de toekomst. Zo open dat we op dít moment zelfs een herindeling op dàt moment niet kunnen uitsluiten.

“Kopstompe”

Voor 25 juni 2014 is een vervolgbijeenkomst gepland. Wethouder Boerema voelt er wel wat voor om dan te gaan “kopstompe,” zo twitterde hij. Het is de vraag of dat nu wel de meest vruchtbare aanpak is. 25 juni duurt gelukkig nog even. Ik stel voor dat we de tijd die we hebben, vooral gebruiken om ons te bezinnen op onze houding: om ons te realiseren wat onze houding was, of die nu wel zo gepast was en wat die bij anderen teweegbracht; en om ons vervolgens af te vragen of er ook een andere houding mogelijk zou zijn, misschien meer gepast en misschien minstens zo effectief. Wie advies wil, kan misschien wel terecht bij Cootje Klinkenberg, het Dongeradeelse bestuurslid van Raadslid.nu.