25 maart 2014

Ook Dantumadeel heeft christelijke meerderheid

Ook Dantumadeel heeft christelijke meerderheid - Tom Bakker beeld RD

Tom Bakker beeld RD

Nederland telt na de raadsverkiezingen geen 34, maar zeker 36 confessionele raadsmeerderheden. Ook Dantumadeel en Harderwijk voegen zich bij het lijstje, Hardinxveld-Giessendam niet.

SGP-raadslid T. Bakker van de Friese gemeente Dantumadeel constateerde toen hij het overzicht van christelijke raadsmeerderheden in de zateredageditie van deze krant zag, dat zijn gemeente er niet bij was. Maar ook in de Friese Wouden behaalden de christelijke partijen een meerderheid, dankzij de groei van de ChristenUnie van 2 naar 3 zetels. Het CDA behield nipt zijn 5 zetels en de SGP bleef gelijk op 1.

„Een reden tot dankbaarheid”, stelt Bakker. Het is voor hem overigens de vraag of het wel of niet hebben van een christelijke raadsmeerderheid veel uitmaakt. „De afgelopen raadsperiode is het op het gebied van de identiteitsgevoelige zaken gelukkig rustig geweest.” Zo was er geen discussie over invoering van koopzondagen of afschaffing van het ambtsgebed. „Er zijn ook anderen in de niet-christelijke partijen die de zondagsrust en het ambtsgebed dierbaar zijn.”

In Harderwijk kan ook GemeenteBelangen tot de christelijke partijen worden gerekend. Ook GB is principieel tegen de koopzondag. Met de groei van het CDA en de CU en de stabiele GB ontstond er in Harderwijk een christelijke raadsmeerderheid.

In Hardinxveld-Giessendam leidde de hertelling van de stemmen gisteren niet tot een confessionele meerderheid.