25 maart 2014

Christelijke raadsmeerderheid

“Aantal christelijke raadsmeerderheden groeit,” kopte de krant van 22 maart 2014. Dit werd geïllustreerd met een kaart van Nederland waarin de gemeenten waren ingekleurd waarin CDA, CU en SGP samen meer dan de helft van de zetels behaalden. Het resultaat was weer een gordel van linksonder naar rechtsboven, de ‘bible belt’.

Het plaatje was echter niet helemaal compleet. Behalve in het westen (Katwijk) hoorde er ook in het noorden een losse stip te staan: Dantumadiel. In onze gemeente won de CU er een zetel bij – die partij ging van 2 naar 3 zetels – terwijl het CDA en de SGP gelijk bleven (met 5 respectievelijk 1 zetel). Dat leverde voor de christelijke partijen een totaal op van 9 zetels en in een raad van 17 zetels is dat een meerderheid. Als SGP Dantumadiel zijn wij blij met de stemmenwinst die wij zelf mochten boeken, maar ook met de winst van de CU (en de stabiliteit van het CDA). Een christelijke meerderheid is geen garantie voor een goed beleid, maar wij hopen dat zij er wel toe zal bijdragen dat het christelijk karakter van onze mooie gemeente behouden blijft.

En dan nog iets. Wij leven in een tijd van zorgen rond werk en inkomen. Er komen mensen in de problemen, er zijn gezinnen in nood. Meer dan voorheen verwacht de gemeente dat onderling hulp wordt geboden: niet alleen door familie en buren, maar ook door de kerken. De gemeente kijkt naar ons: naar christelijke families, christelijke buren en christelijke kerken. Wij mogen iets gaan laten zien van christelijke barmhartigheid. Ik hoop dat wij daar als christelijke partijen de komende vier jaar iets in kunnen betekenen. Ik hoop dat wij de verwachtingen van de gemeente (van de wereld) niet zullen beschamen. Een gemeente met een christelijke raadsmeerderheid... Adeldom verplicht.

SGP-fractie Dantumadiel

Achterwei 1