5 april 2014

Christelijke meerderheid Dantumadiel opmerkelijk

Kees Smitshoek

Voor het eerst in acht jaar heeft de gemeenteraad in Dantumadiel weer een Christelijke meerderheid. Daarmee is de gemeente de enige in de provincie.

Met het behouden van de vijf gemeenteraadszetels blijft het CDA de grootste partij in Dantumadiel. Door de trouwe achterban van de SGP heeft de partij haar enige zetel weten te behouden. De Christenunie heeft een derde zetel weten te bemachtigen en is daarmee de tweede partij in Dantumadiel.

Volgens CU-fractievoorzitter Gerben Wiersma spelen verschillende factoren daarbij een rol: “In de landelijke politiek gaat het goed met de Christenunie. Dat heeft toch invloed op de gemeenteraadsverkiezingen. Ook de heftige campagne van de lokale partijen en de bidstond voor de verkiezingen hebben daaraan meegeholpen.” Ook ziet Wiersma de zetelwinst als beloning voor het meeregeren in de coalitie sinds Dantumadiel ’82 in 2011 uit de coalitie stapte.

De voorzitter van de ChristenUnie Fryslân, Henk Voerman, is ook zeer content met de zetelwinst.  “De ChristenUnie doet het in de landelijke politiek zo goed dat het regionaal ook kiezers trekt. Daarnaast neemt de CU een grote verantwoordelijkheid als het gaat om de decentralisatie van de overheid.”

CDA-fractievoorzitter Jan Jitse Visser noemt het “een opmerkelijk fenomeen” dat de christelijke politiek weer een meerderheid heeft. “In deze tijd van ontkerkelijking hechten steeds minder mensen aan het C-woord in de politiek.”

Ondanks de nieuwe christelijke meerderheid gaat er volgens Wiersma niet veel veranderen in de politiek in Dantumadiel. “Vraagstukken als het handhaven van de zondagsrust zijn makkelijker tegen te houden nu er een christelijke meerderheid is.”

Dit zou voorheen ook nog wel gelukt zijn, aangezien de FNP in Dantumadiel in principe ook tegen koopzondagen is, zij het om meer pragmatische redenen; die partij vindt ze niet nodig.

Wiersma denkt dat een geheel christelijke coalitie er waarschijnlijk niet in zit. “Theoretisch zou het kunnen, maar de vraag is of dat verstandig is. Dan zou een groot gedeelte van de bevolking zich niet vertegenwoordigd voelen.”

SGP-fractievoorzitter Tom Bakker deelt deze mening: “Het beleid van een geheel christelijk college hoeft nog geen goed beleid te zijn.”

Visser, die momenteel naast fractievoorzitter ook informateur is, is voorzichtiger met zijn uitspraken: “Het is in dit stadium van coalitievorming moeilijk te zeggen of de christelijke meerderheid voor verandering gaat zorgen.”

Coalitievorming

Desondanks maakt de ChristenUnie als tweede grootste partij een gerede kans om met het CDA te regeren. Zelf ziet Wiersma een coalitie van CDA, CU en FNP wel zitter: “De FNP is, naast de CU, ook winnaar van de verkiezingen. Bovendien komen veel standpunten van beide partijen overeen.”

Een voortzetting van de huidige coalitie is ook een optie, maar door het verlies van de PvdA is dat minder waarschijnlijk geworden. De kans dat de SGP mag meeregeren acht Bakker niet groot. “Met één zetel wordt dat moeilijk. Maar als we een aanbod krijgen, weigeren we niet.”

Hoe de Dantumadielse politiek er ook uit komt te zien, de komende vier jaar hebben de drie confessionele partijen een meerderheid in het gemeentehuis in Damwâld. Natuurlijk gaat het niet alleen om het uiterlijke vertoon, maar ook om de inhoud. “Het stempel ‘christelijke meerderheid’ is niet relevant. Het gaat om de daden die door de christelijke partijen worden uitgevoerd”, stelt Visser.