27 november 2019

Bijdrage aan debat Startnotitie Woonvisie 26 november 2019

BIJDRAGE SGP-FRACTIE AAN DEBAT STARTNOTITIE WOONVISIE IN GEMEENTERAAD DANTUMADIEL 26 NOVEMBER 2019

Voorzitter,

Na het lezen van de startnotitie komt bij ons de vraag op waarom zo’n startnotitie eigenlijk nodig is. Wat besluiten wij nu eigenlijk als we met die startnotitie instemmen. Ik zou het niet goed weten. Dat we dat in samenwerking doen met Noardeast? Lijkt mij een open deur. Dat we dat zo veel mogelijk doen met eigen personeel? Lijkt mij ook niet meer dan logisch. Dat we dat doen volgens een bepaalde planning? Zet hem maar gelijk in de raadsaorta. Deze startnotitie levert een halfjaar tijdsverlies op.

Voorzitter, ik hoop niet dat u op deze manier doorgaat. Ik zie het al weer helemaal gebeuren: bijeenkomst hier, bijeenkomst daar, een jaarlijkse monitoring, een digitale enquête. Wat heeft het allemaal voor toegevoegde waarde? Als u onze fractie, en ik denk ook onze burgers, een plezier wilt doen: tuig het allemaal niet te veel op. Een beetje sober graag. Ik denk dat u met het onderzoek dat KAW Architecten voor ANNO uitgevoerd heeft, al heel wat in handen hebt.

Tot slot een waarneming: van krimp kan ik in onze dorpen gelukkig nog weinig merken. En als we iets hebben kunnen leren van de klimaatgekte van de laatste jaren is het wel dit: het is beter om op metingen te vertrouwen dan op berekeningen. Voorlopig lijkt het me verstandig niet te gelaten te zijn. Het is zoals mijnheer Depenbrock van KAW Architechten zei: het Dantumadiel van na Centrale As en Regiodeal heeft meer ontwikkelingsmogelijkheden dan het Dantumadiel van daarvoor. Daarom: zie voldoende provinciale ruimte te krijgen en werk aan het terugdringen van de kwalitatieve mismatch.

Dank u wel.