23 november 2016

Angst inleveren zelfstandigheid leidt weer tot emotioneel debat (Leeuwarder Courant)

PIER ABE SANTEMA

DAMWALD Fusieperikelen blijven de gemoederen in de gemeenteraad van Dantumadiel verhitten. Rode wangen en overslaande stemmen tijdens het debat van gisteravond.

Op tafel lag de zogeheten dienstverleningsovereenkomst die Dantumadiel, Dongeradeel, Kollumerland en Ferwerderadiel met elkaar sluiten. De ambtenaren van de vier gemeenten gaan op in één organisatie. In de overeenkomst staat onder meer beschreven hoe de gemeenten de kosten en baten verdelen.

Oppositiepartijen SGP, Lagere Lasten Dantumadiel en Dantumadeel ’82 toonden zich uiterst kritisch ten opzichte van de overeenkomst. Daarin wordt onder meer uitgegaan van het ‘solidariteitsprincipe’, wat betekent dat het voordeel van een bezuiniging die één gemeente realiseert gedeeld wordt met de andere gemeenten.

Volgens Tom Bakker (SGP) doet de overeenkomst absoluut geen recht aan de beslissing van Dantumadiel om bestuurlijk zelfstandig te blijven. Hij stelde dat Dantumadiel een eigen dienstverleningsovereenkomst had moeten hebben, met eigen voorwaarden. ,,Dit lijkt nergens op’’, zei hij, terwijl hij rood aanliep en zich moest inhouden om geen ,,lelijke woorden’’ gebruiken, want dat past immers niet bij een SGP’er. ,,Ik weet niet wat ik met dit college aan moet’’, zei Bakker uiteindelijk.

Burgemeester Sicko Heldoorn toonde zich op zijn beurt geraakt door de verwijten van Bakker. Met een stem die oversloeg van onderdrukte ergernis riep hij de raad eens te meer op respectvol te discussieren over het gevoelige onderwerp. Hij wierp de suggestie verre van zich dat hij in het nadeel van Dantumadiel zou optreden aan de onderhandelingstafel. Het besluit van de gemeente om zelfstandig te blijven staat en daar wordt in de dienstverleningsovereenkomst niet aan getornd, zei Heldoorn. Een raadsmeerderheid steunde het voorstel.